Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

omgangsregeling met mijn bio-vader

  • Charmed

    In 1997 zijn mijn ouders officieel gescheiden en woon ik (14) met mijn zusje (12) bij mijn moeder en stiefvader.

    De band met mijn bio-vader is eigenlijk nooit goed geweest en de weekenden dat ik naar hem toe moest, doe ik met tegenzin.

    Ik wist dat ik tot mijn 12de verplicht ben om naar mijn vader te gaan.

    Toen ik eenmaal 12 jaar was, vond ik het zielig voor mijn zusje om tegen mijn bio-vader te zeggen dat ik eigenlijk niet meer wilde komen.

    Mijn ouders kregen problemen over de te betalen kinderalimentatie en er zijn diversen rechtzaken geweest, die mijn moeder altijd heeft gewonnen.

    Mijn vader begon mij te belasten met verhalen over de kinderalimentatie en zei dat mijn moeder alleen maar om geld gaf en niet om mij en m'n zusje.

    Dit geloofde ik niet en dat is ook niet waar.

    2 jaar geleden heeft mijn bio-vader het bezoekrecht veranderd in eens per 4 weken ipv om de 2 weken, want hij kon het niet meer financieel opbrengen om mij en m'n zusje op te komen halen.

    Ik vond het allang best en stemde in met deze verandering.

    Als ik maar niet meer naar hem toe hoefde te gaan.

    De weekenden als wij bij mijn vader zijn, vind ik niet leuk.

    Hij toont geen liefde voor mij en m'n zusje en het liefst ben ik dan ook thuis.

    Tussen de 4 weken dat we hem niet zien, horen we ook niets van hem.

    Spontaan bellen of een e-mail sturen doet hij niet.

    En als hij ons dan weer na 4 weken op komt halen, hangt hij de toffe peer uit.

    Ik heb een paar weken geleden stage bij zijn vriendin in een verzorgingshuis gelopen en die week knapte er iets bij mij.

    Hij noemde mij egoïstisch.

    Toen bedacht ik me dat ik niet meer naar hem toe wil.

    Ik heb diversen gesprekken hierover met mijn moeder gehad en zei zegt dat het mijn beslissing is.

    Ook heb de kindertelefoon gebeld en zei hebben mij verteld dat ik de omgangsregeling kan wijzigen als ik dat wil.

    Van de kinderrechtswinkel kreeg ik te horen dat ik verplicht ben om tot mijn 18de naar mijn bio-vader te gaan, maar dat wil ik niet.

    Wie kan mij advies geven over het veranderen of stop zetten van de verplichte bezoeken aan mijn bio-vader?

  • Nanda

    Phoe meis…dit is een hele moeilijke…

    Ik kan van hieruit natuurlijk niet je situatie bekijken, maar misschien is het een idee om eens een advokaat te bellen voor een afspraak (eerste is meestal gratis) of dat je moeder dan met je meegaat, een advokaat kan meestal wel bekijken wat wel en wat niet kan en kan de situatie beter inschatten als wij natuurlijk….

    Ik hoop voor je dat je eruit komt, maar ga wel van je eigen gevoel uit meis, en niet dat van je moeder natuurlijk…

    Heel veel succes met je keuze meis ~!!!!!

  • Lida O.

    Op: http://www.xs4all.nl/~advocare/folder80.htm (laadt langzaam) staat:

    ————————————————————–

    Ontzegging van het recht op omgang

    Een ouder kan de rechter vragen de andere ouder het recht op omgang te ontzeggen. De rechter doet dit alleen als:

    - de omgang ernstig nadeel oplevert voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind;

    - als de ouder ongeschikt is of niet in staat tot omgang met het kind;

    - als het kind 12 jaar of ouder is en zelf ernstig bezwaar heeft tegen de omgang met de ouder;

    - als de omgang om andere redenen in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.

    ————————————————————–

    maar ook:

    ————————————————————–

    Een kind kan ook zelf naar de rechter stappen

    Kinderen van 12 jaar en ouder kunnende rechter ook zelf benaderen. Zij kunnen een brief schrijven of opbellen. Kinderen die jonger zijn dan 12 jaar kunnen dat ook doen. De rechter bekijkt dan of het kind zijn of haar belangen redelijk kan inschatten. Kinderen kunnen de rechter bijvoorbeeld vragen een omgangsregeling vast te stellen of te wijzigen. De rechter maakt uit of het nodig is een procedure te starten. Dat hoeft niet altijd. Soms kan de kwestie op een andere manier worden opgelost

    ————————————————————–

    Beste Charmed,

    Als je de omgangsregeling niet verandert ben je “verplicht” om tot je 18e naar je vader te gaan, maar als hij wel veranderd wordt dus niet. Het lijkt me dat je dat het makkelijkst via je moeder en haar advocaat regelt. Je moet dan een keertje komen praten en dan zeg je gewoon wat je nu hier geschreven hebt. Je kunt ook niet gaan als het weer zover is, wat gebeurt er dan? Veel kinderen van jou leeftijd zullen hier ook mee te maken hebben. Misschien kan je eens rondvragen op http://forum.scholieren.com/ of http://forum.fok.nl/ ? Er zijn vast meer kinderen die dit bij de hand gehad hebben.

    Maar de omgangsregeling kan dus wel veranderd worden.

    Veel sterkte! Lida.

  • Sanne

    Jeetje zeg…

    Ik weet eigenlijk niet hoe of wat…

    Maar wil je wel even sterkte wensen..lijkt me echt niet leuk zo'n situatie..

  • Ad

    Ik kan geen contact met mijn kinderen hebben, omdat de bezoekregeling niet kan worden uitgeverd.

    Verder staat mn ex altijd de emails mee te lezen en bij de kindren als ik ze wil bellen. Hierdoor voel ik dat ze worden geremd, wat moet ik dan doen ?

  • Charmed

    Daar kan ik niets aan doen.

    Als u mijn verhaal terug leest, dan zie je dat ik een kind ben en geen volwassene.

    Ik hoopte hier advies te krijgen hoe het verder moet met mijn en mijn vader.

    Ik vind het heel vervelend dat u geen contact met uw kinderen kan hebben.

    Het enige wat ik u kan zeggen is, dat als het vast gelegd is, dat uw ex zich er aan moet houden.

    Alleen vind ik het jammer dat ruzie's over de rug van de kinderen wordt “uitgevochten”

  • Ad

    Daarom ben ik nu even gestopt met over de bezoekregeling te praten

  • annelijntje

    Heb je het meest voor de hand liggende al geprobeerd? namelijk gewoon tegen je vader zeggen dat je het allemaal wat lossiger wil, dus gewoon een paar keer per jaar afspreken, en verder natuurlijk op zijn verjaardag?

    Ik zou het alleen een beetje stom vinden als je uit wraak voor die opmerking over “egoistisch” niet meer naar hem toe wil. Twee redenen: de meeste tieners zijn gewoon wel een tikkeltje in hun egoistische fase, en ten tweede moet je ook wel een beetje kritiek leren verdragen in het leven, of het nu terecht is of niet.

    maar, het begint allemaal met praten met je vader lijkt me zo.