Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheiding van tafel en bed en de fiscus

  • jan

    Dag,

    In april 2002 besloten mijn ex en ik uit elkaar te gaan. Zij bleef in de echtelijke woning wonen totdat zij een huurwoning had gevonden c.q. de woning zou zijn verkocht. In september 2003 kreeg zij een huurwoning en ben ik, omdat de echtelijke woning nog niet was verkocht in deze woning gaan wonen. In juli 2004 is de echtscheiding uitgesproken en ook de alimentatie vastgesteld. Gedurende de periode april 2002 tot juli 2004 kon zij volledig over over de gemeenschappelijke rekening beschikken om zo de kosten van de huur van haar woning, gas, water en electra, levensonderhoud enz betalen.

    Deze kosten heb ik onder de noemer van “onderhoudsverplichting” ivm de echtscheiding fiscaal verrekend, omdat ik het feit dat mijn ex op zich zelf woonde als een scheiding van tafel en bed beschouw en ik haar heb onderhouden.

    Ik heb nu een “blauwe” brief van de fiscus ontvangen waarin zij vragen een overzicht te verschaffen van de door mij in mindering gebrachte kosten voor de alimentatie.

    Mijn vraag is kan ik de kosten die ik voor mijn ex heb betaald t.b.v. huur enz. voordat de echtscheiding werd uitgesproken fiscaal verrekenen?

    Ook heb ik de kosten van de advocaat als kostenpost opgevoerd, kan dit ook?

    Dank voor de moeite.

    Jan

  • Ad

    http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsugaatscheiden/

    Als ik deze info goed begrijp leeft u duurzaam grescheiden voor de belastingdienst.

    Ik vind, dat de kosten dan als partneralimentatie aangemerkt kunnen worden. Een specificatie voor levensonderhoud is moeilijker te geven als het wisselenden bedragen zijn. Huur, gas water en elektra zijn specifiker aan de huurwoning toe te rekenen. Stuur een kopie van het huurcontract (en de brieven m.b.t. de huurverhoging) en de voorschotsnota's en eindaftrekeningen van de huurwoning en kopieen van de bankafschriften naar de belastingdienst.

    De kosten van een advocaat zijn niet aftrekbaar.

  • jan

    Ad,

    Dank voor je reactie, echter geef jij een mening van wat jij vind en daar heb ik -hoe goed je het wellicht ook bedoeld- niet om gevraagd.

    Waar ik wel wat aan heb is je opmerking dat de advocaat niet verrekenbaar is. Nou daar heeft de fiscus dan een punt.

    Jan

  • Ad

    Beste Jan,

    het komt inderdaad als mijn mening over, maar ik bedoelde te zeggen, dat alle kosten, die gemaakt hebt voor je (a.s.) ex aftrekbaar zijn als partneralimentatie. Het is ook htvoordeligste voor jou. De inspecteur moet aangeven wat hij vind wat in jouw geval inder partneralimentatie moet worden verstaan.