Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

woning

  • Marc

    Hoi,

    Ik zit met een vraagje. Ik (alsook mijn a.s. ex en de kinderen) willen dat na de scheiding mijn ex in de koopwoning blijven wonen. Ik heb daar veel voor over.

    Kan het huis op beiden naam blijven staan en dat ik dus geen aanspraak maak op de overwaarde (maar pas later bij verkoop of zo). De hypotheeklasten zouden dan dus laag blijven en zo kan mijn ex er evt. blijven wonen dan.

    Graag advies of andere dineg nwaaraan ik moet denken dan.

    Bedankt

  • Ad

    Dat is heel lastig te realiseren. Fiscaal mag de rente bij jozelf maar 2 jaar afgetrokken worden als je zelf niet meer in het huis blijft wonen. Als jij alle rente aftrekt dan is de helft als partneralimentatie aan te merken Ook het eigenwoningforfait telt hierbij voor de helft mee. Deze alimentatie geldt als inkomen bij je ex. Let wel: geldt alleen als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Na deze 2 jaar kun je door jouw betaalde rente als alimentatie aftrekken

    Een optie zou zijn, dat je ex jou uitkoopt: ze neemt het hele huis en de hele hypotheek op zich. Maar dan moet ze zelf genoeg verdienen om de hypotheek op te kunnen brengen. Alimentatie telt echer niet mee bij de berekening van het inkomen van je partner. Jouw optie geldt eigenlijk alleen indien je ex voldoende verdient om het eigen huis aan te houden.

    Mijn advies is om het huis te verkopen en samen schoon schip te maken door ieder opnieuw te beginnen.

  • BeBo

    Marc,

    Bel even met een notaris.

    Weet nl uit mijn notaris tijd dat dit wel kan.

    Of dat het mogelijk is de woning te verkopen aan je ex voor laag bedrag, maar dat zijn bij verkoop de overwaarde tegen die tijd moet delen.

    Overigens fijn eens te lezen dat iemand zijn kinderen gewoon in hun eigen omgeving wil laten en daar ook wat voor over heeft! Klasse Marc.