Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarde woning: WOZ of taxatie?

  • GJ

    In het kader van het uitkopen van mijn toekomstige ex: Kan ik voor de waardebepaling van onze woning uitgaan van de WOZ waarde of moet ik het huis laten taxeren? In ons geval is de WOZ waarde behoorlijk realistisch als ik kijk naar huizen die onlangs verkocht zijn. Scheelt toch weer geld als ik niet hoef te taxeren.

  • TopCat

    Als beide partijen het eens zijn met WOZ-waarde, is er niets mis mee.

    De partij die toch persé wil (laten) taxeren, betaalt dan ook maar de taxatiekosten.

    Kan het nog simpeler?

    T.C.

  • GJ

    Nee, eigenlijk niet….

  • Mar

    Er zit maar een ‘maar’ aan het verhaal. Op het moment dat er een bank in het spel komt om de financiering te regelen, zal deze een officiële taxatie of waardebepaling ‘eisen’. Deze kosten worden wel degelijk meegenomen in de bepaling van de ‘overwaarde’ en de uitkoop hiervan.

  • GJ

    In ons geval is de overwaarde slechts een paar duizend euro. De hypotheek staat nu op beide namen. Moet ik dan laten taxeren als ik de hypotheek op mijn naam wil zetten? De hoogte van de hypotheek zal niet veranderen.

  • Mrs T

    Een nieuwe hypotheek/dezelfde woning

    Als één van de partners in de woning blijft wonen, zal in de meeste gevallen de woning en de daarbij behorende hypotheek op zijn/haar naam gezet moeten worden. In dat geval is een bezoek aan de notaris zeker nodig. De eigendomsakte moet worden aangepast, de huidige hypotheek doorgehaald (geroyeerd, beëindigd) en er zal een nieuwe hypotheekakte moeten worden opgesteld. Het komt erop neer dat er een compleet nieuwe hypotheek wordt afgesloten, waarbij de bank alle zaken (inkomen, waarde van de woning) opnieuw zal beoordelen om te bepalen of de achterblijvende partner wel in aanmerking kan komen voor zo’n hypotheek. Het kan dus gebeuren dat de partner die in de woning zou willen blijven wonen, door onvoldoende financiële middelen geen hypotheek van de bank verstrekt krijgt en dat de woning alsnog verkocht moet worden. Het is aan te raden om in het geval van echtscheiding een hypotheekadviseur te raadplegen. Deze kan u dan uitleggen wat bijvoorbeeld de achterblijvende partner aan “aftrekposten” overhoudt en wat de gevolgen zijn voor de vertrekkende partner. Het is namelijk mogelijk dat de vertrekkende partner, als er overwaarde aan hem/haar is uitbetaald, te maken krijgt met een ‘eigenwoningreserve’. Bij aankoop van een nieuwe woning is het raadzaam deze eigenwoningreserve voor de financiering van de nieuwe woning te gebruiken. Alleen dan blijft de rente over de nieuwe hypotheek namelijk volledig aftrekbaar.

    Dit geldt alleen als de vertrekkende partner een woning koopt die duurder is dan de helft van de waarde van de woning die hij/zij achterlaat. In ons voorbeeld gaat het dus om een nieuwe woning die duurder is dan de helft van de waarde van de oude woning

    Ga eens langs een hypotheekadviseur voor advies

  • Willem

    Ik zou de woning altijd laten taxeren. Al is het alleen maar om achteraf geen praatjes te krijgen.

    Verder is het zo dat de draagkracht voor de nieuwe hypotheek rekening houdt met de eventueel te betalen partner en of kinderalimentatie. Hierdoor zal het te lenen bedrag in de regel aanzienlijk minder zijn dan voorheen. Elke hypotheekadviseur kan dit haarfijn uitleggen.

  • GJ

    Alleen partneralimentatie wordt meegenomen in de berekening. De kosten voor kinderen heb je onder andere omstandigheden ook.

    En achteraf discussies doen er m.i. niet toe. Op het moment dat het huis is oversgeschreven waren beide partijen het eens over de prijs.

  • Ik ben ik

    Achteraf discussies kunnen er wel degelijk toe doen

    Maar 1 ding begrijp ik niet helemaal; u praat zowel in de toekomstige tijd als verleden tijd, lijkt het wel

    Wat is er nu al geschiedt en wat wilt u nog dat er gaat gebeuren

    Mrs T schrijft het allemaal superduidelijk op, exact zoals het is.

    In mijn situatie moet de woning verplicht getaxeerd gaan worden. Wij zijn beide verantwoordelijk gesteld door de rechter, voor het dragen van de kosten hiervan. Dit omdat er 1 iemand in de woning wil achterblijven. Maar als er onderwaarde is en ik vertrek moet ik mijn ex uitkopen en als er bovenwaarde is en ik vertrek moet hij mij uitkopen. Het zal er op neerkomen dat de woning verkocht moet gaan worden, one way or the other, want ik kan het niet betalen, uitkopen is van beide zijden niet mogelijk en mijn ex gun ik het huis overigens niet. Die woont allang samen dus waarom hij precies dit huis moet hebben, is me onduidelijk. Hij moest zo nodig huis en haard en kinderen verlaten, dus de woning kan hij op zijn buik schrijven. Hij zet mij en de kinderen straks ook gewoon zonder pardon op straat, want dat is precies waar hij me hebben wil: in de goot. En zijn eigen kinderen daarbij, want zo steekt die beste man in elkaar.

    En dan moet er inderdaad een hele nieuwe hypotheek afgesloten gaan worden en moet er opnieuw bekeken worden of hij straks de lasten wel kan dragen. En dat zal voor hem toch moeilijk worden gezien het feit dat KA betaald moet gaan worden en nog om andere redenen. Vreemd dat die lasten bij jou niet meegerekend worden, maar wel de PA. Weinig voorkomend iets. En vooropgesteld dat je aanstaande ex-vrouw inderdaad PA eist dan wel doorzet.

    Nouja, succes in ieder geval…