Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheidingsdatum nieuwe wet 1-1-2012

  • actie

    naar ik begrepen heb, is er een nieuwe wet per 1-1-2012

    de datum dat de echtscheidingsprocedure wordt gestart is de datum van scheiding die straks in de register komt.

    (maar is tegenstrijdig met de wet zoals ooit in de hogeraad vastgelegd)

    geldt dat ook voor een scheiding die al in 2009 is gestart???

    (ook hier kom ik strijdigheden op internet tegen)

  • Anne-Mieke

    Het moment van de officiële echtscheidingsdatum is ook na 01-01-2012 gewoon hetzelfde gebleven!

    Een echtscheiding is pas officieel als de beschikking is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. De datum van deze inschrijving is de officiële echtscheidingsdatum.

    De ‘Wet aanpassing wettelijke gemeenschap van goederen’ waar u op doelt regelt alleen de gevolgen van het aangaan van een huwelijk voor het vermogen van beide echtgenoten.

    Door die wet is o.a. het moment van ontbinding van de gemeenschap van goederen veranderd. Voorheen werd de gemeenschap pas ontbonden als de echtscheiding definitief was. Voor echtscheidingsprocedures die zijn gestart na 1 januari 2012 geldt dat de gemeenschap van goederen al wordt ontbonden op de datum van indiening van een echtscheidingsverzoek bij de rechtbank. Voordeel hiervan is dat vermogen dat na dit tijdstip wordt verkregen, niet meer gemeenschappelijk is en dus niet gedeeld hoeft te worden. Daarnaast is de ene echtgenoot niet meer aansprakelijk voor schulden die door de andere echtgenoot zijn aangegaan na het indienen van het echtscheidingsverzoek. Bovendien kan de datum van ontbinding van de gemeenschap van goederen veel meer zelf bepaald worden

    Echtscheidingen waarbij het verzoekschrift is ingediend vóór 1 januari 2012 vallen dus niet onder de nieuwe regeling!

  • actie

    Helder.

    Is er een wet dat je mag eisen dat de nieuwe wet van toepassing moet zijn?

    Of moet ik daarvoor weer naar de rechter?

    Bijvoorbeeld als ik nu een geldprijs win …

    En onlangs is een suikeroom overleden en de notaris is nog bezig met de afwikkeling (zover mij bekend heeft ie alles aan een museum geschonken, althans dat vertelde hij ooit en dat hij daardoor bij leven altijd gratis toegang had)

  • Hans

    het zal eens niet over geld gaan

  • keesshadow

    Hans je moest eens weten hoeveel financielel ellende een echtscheiding oplevert. Het is dan zuur als de ex partner niet hoeft mee te betalen of erger nog ineens mee kan delen.

  • Hans

    ja ik heb daar geen last van gehad de hele scheiding heeft mij precies 100euro gekost aan advocaat en verder echt helemaal geen kosten gehad alleen dan het verhuizen maar verder echt niks.