Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheiden na 15 jaar apart wonen

  • henk@vervloetenco.nl

    Een kennis van mij leeft al jaren gescheiden van haar partner. Er is nooit scheiding van tafel en bed aangevraagd. Onlangs heeft hij een erfenis gehad en is de hypotheek van het eigen huis afgelost. Nu zijn beide partners het er over eens om officieel scheiding te gaan aanvragen. Mijn kennis krijgt het huis en mag de erfenis behouden zonder dat zijn partner een “strakke”verdeling wil. De partner heeft ook nagenoeg niets. Kan dit zomaar zonder fiscale consequenties? wel wil de partner de helft van de waarde van het huis als dit wordt verkocht en mijn kennis gaat blijvend samenwonen.

  • Anne-Mieke

    Ervan uitgaande dat uw kennis in gemeenschap van goederen is getrouwd:

    Als in het testament van de erflater een zogenaamde uitsluitingsclausule was opgenomen, dan valt de erfenis niet in de gemeenschap van goederen en hoeft deze bij de scheiding dus ook niet verdeeld te worden.

    Als er bij de boedelscheiding sprake is van overbedeling van de ene partner t.o.v. de andere, dan kan de belastingdienst dat wat de ene partner meer ontvangt dan de andere zien als een schenking waarover schenkingsrecht betaald moet worden.