Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Alimentatie

  • Chanel2206

    Ben nu 2 jaar gescheiden en mijn ex-partner betaald alleen kinderalimentatie voor onze 2 dochters.

    Ik heb zelf een kleine uitkering (invaliditeit) en leef dus daarvan en de bijdrage voor de meisjes.

    Probeer vanalles maar het lukt me niet om een baan te vinden

    Nu woont mijn ex sinds een half jaar samen met iemand die ook inkomen heeft.

    Heb ik nu recht op partneralimentatie?

  • Anne-Mieke

    Als uw ex samenwoont met een nieuwe partner, dan wordt zijn nieuwe partner verwacht voor de helft bij te kunnen bijdragen in de gezamenlijke woonlasten. Bij de draagkrachtberekening van uw ex wordt dan dus nog maar met de helft van de woonlasten rekening gehouden. Mogelijk wordt hiermee de draagkracht van uw ex hoog genoeg om ook partneralimentatie te kunnen betalen.

  • Hans

    je geeft aan dat je partneralimentatie zou willen maar hou er rekening mee mocht een socialedienst uitkering hebben dat dit dan van je uitkering ingehouden word en dat je er dus geen enkel belang bij hebt.

    in dat geval zou ik het dan ook niet gepast vinden om partneralimentatie op te eisen of welke vorm van alimentatie dan ook want het word altijd van je sociale dienst uitkering ingehouden.

    succes ermee gr hans

  • Anne-Mieke

    Hans Schreef:

    ——————————————————-

    > je geeft aan dat je partneralimentatie zou willen

    > maar hou er rekening mee mocht een socialedienst

    > uitkering hebben dat dit dan van je uitkering

    > ingehouden word en dat je er dus geen enkel belang

    > bij hebt.

    > in dat geval zou ik het dan ook niet gepast vinden

    > om partneralimentatie op te eisen of welke vorm

    > van alimentatie dan ook want het word altijd van

    > je sociale dienst uitkering ingehouden.

    Als ex draagkracht genoeg heeft om partneralimentatie te kunnen betalen vind ik het ongepast de gemeenschap voor de kosten van de bijstandsuitkering op te laten draaien.

  • pluiske79

    bij mij en mij huidige vriend staat in de convenanten met onze ex dat iedereen af heeft gezien van partner alimentie, dus ik zou dit nog eerst nakijken voordat je hiermee verder gaat.

  • Nicole

    Als je alleen een kleine invaliditeits uitkering hebt heb je recht op aanvulling daarop als alleenstaande. Doe eens navraag bij het UWV. Iedereen heeft recht op het minimum inkomen. Om je ex om PA te vragen vind ik niet kunnen nu hij ineens een partner heeft.

    Ook ik heb ooit eens met 600 euro rond moeten komen (wao) en kinderen, zonder PA want ik wilde nog niet eens geld van mijn ex hebben.

    Ben je uit elkaar laat elkaar dan ook financieel met rust, beter voor de verstandhouding tussen jullie, bedenkt dat jullie samen kinderen hebben en het voor hen wel zo fijn is als papa en mama nog samen door 1 deur kunnen ipv bekvechten over een paar centen, ze krijgen het altijd mee, hoe oud ze ook zijn en is dat wat je wilt? Heb je geen eenouderkorting, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag? Zo ja, dan moet je toch wel een maandelijks inkomen hebben waarvan je kan rondkomen? Ook al is het geen vetpot (had ik ook niet) maak er iets moois van en denk niet altijd in euro's maar in het geluk van je kinderen, is veel mooier en leuker om later op terug te kijken.

  • popeyes

    Zeg je hiermee dat een ieder die direct (bv veroorzaker van ongeval of medische misser) of indirect (een ouder die een gehandicapt kind op de wereld zet) waardoor de betreffende persoon beroep moet doen op de bijstand ook op moet draaien voor de bijstandsuitkering of geldt dit alleen voor mensen die een (liefdes) relatie hebben gehad?

  • GJvdZ

    Volgens mij ontbreekt er wat tekst. Zoals het er nu staat snap ik niet wat je wilt zeggen.

  • popeyes

    Sorry, ik zal proberen het een beetje toe te lichten.

    AM plaatst de volgende reactie: "Als ex draagkracht genoeg heeft om partneralimentatie te kunnen betalen vind ik het ongepast de gemeenschap voor de kosten van de bijstandsuitkering op te laten draaien." Als ik het goed begrijp vindt zij dus dat de gemeenschap deze bijstandsuitkering, mits hij/zij voldoende draagkracht heeft, moet verhalen op de ex-partner die blijkbaar in haar ogen (mede) verantwoordelijk is voor deze bijstandsuitkering.

    Omdat er meer mensen zijn die een bijstandsuitkering van de gemeenschap ontvangen vraag ik AM of zij vindt dat een bijstandsuitkering altijd moet worden verhaald op de mensen die 'verantwoordelijk' zijn voor deze bijstandsuitkering. Denk aan mensen die een gehandicapt kind (zonder dat er ooit kans is op inkomen uit werk) op de wereld zetten en/of veroorzakers van een ongeval waardoor het slachtoffer niet (meer) in staat is om te werken en noodgedwongen als gevolg van dat ongeval een beroep op de bijstand moet doen.

    Als ze een beetje ‘gevoel’ in haar donder heeft, of goede sier wil maken op dit prikbord, zal ze uiteraard zeggen dat in die gevallen er niet verhaald dient te worden.

    Ik ben nieuwsgierig waarom zij van mening is dat na een echtscheiding de bijstandsuitkering dan wel verhaald moet worden op de ‘verantwoordelijke’…..

  • info@scheidingweb.nl

    Goede morgen.

    Het beste is om gewoon een herberekening te laten maken van de alimentatie zo zie je gelijk wat er mogelijk is dit is voor beide partijen een duidelijke noodzaak

    Ook wat betreft de kinderen is het beter om regelmatig een herberekening uit te laten voeren dan weet een ieder waar die aan toe is.

    per 01-04-2013 zijn er nieuwe alimentatie normen

    Neem gerust contact op.

    groet Frank

    info@scheidingweb.nl