Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vergoeding zakeliljk gebruik prive auto

  • PeterKerkhof

    Dames, en heren

    Ik heb een vraag met betrekking tot de alimentatieberekening.

    Ik kan in dienst bij een werkgever komen. Voor mijn functie is bepaald dat een auto van de zaak van toepassing is. Ik heb de keuze voor een lease auto of om mijn privé auto zakelijk te gebruiken.

    Ik heb ervoor gekozen om mijn privé auto zakelijk te gebruiken. Mijn werkgever verstrekt een maandelijkse bruto vergoeding van ongeveer EUR 500 en een netto vergoeding van de zakelijke gereden kilometers van EUR 0,19 per kilometer.

    Mijn vraag is: tellen de bruto vergoeding en de netto vergoeding mee bij de draagkrachtberekening van de alimentatie of worden deze vergoedingen buiten beschouwing gelaten?

  • PeterKerkhof

    Ik maak kosten op mijn prive auto (brandstof, afschrijving, verzekeringen, onderhoud etc.) die ik moet maken om mijn inkomen te verwerven, die vallen dus onder de werkelijke verwervingskosten. Daartegenover worden door de werkgever deze vergoedingen verstrekt dus mijn draagkrachtloos inkomen blijft gelijk. Maw ik ben van mijn mening dat de verstrekte vergoedingen door de werkgever niet bij de alimentatieberekening meegeteld mogen worden. Is hier jurisprudentie over?

  • GJvdZ

    Als je een lease-auto zou hebben dan worden volgens de trema berekeningen de kosten voor privegebruik van de inkomsten afgetroken van het bedrag op de jaaropgaaf. Met die brutovergoeding wordt dat lastiger, want hoe toon je aan dat die voor reiskosten is bedoeld? Je zou het dan immers op een akkoordje met de werkgever kunnen gooien om die bruto bijdrage hoger te maken en het salaris lager om minder alimentatie te betalen.

  • Marieke

    Ik geloof dat de kilometervergoeding niet meegenomen wordt, maar de gebruiksvergoeding normaliter wel.

    Dit is ook niet zo vreemd, omdat dit eigenlijk bovenop de inkomsten komt, want je had de auto toch al. De kosten voor je auto zijn daar niet meer door geworden.

  • GJvdZ

    Of de kosten hoger worden hangt natuurlijk af van hoeveel je zakelijk rijdt. Als je incidenteel zakelijke kilometer maakt, worden de kosten niet hoger, maar als een substantieel deel van de kilometers zakelijk is merk het het wel (meer onderhoud, meer afschrijving, etc).