Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

overwaarde

  • JLT

    Is het mogelijk om bij scheiding mijn deel van de overwaarde van ons koophuis in het huis laten zitten totdat ik het eventueel echt nodig heb of bij verkoop natuurlijk. Mijn ex kan dan nu in ons huis blijven wonen wat ook in mijn voordeel is. We willen bij uitbetaling de overwaarde van dat moment nemen met een minimum bedrag van de overwaarde van dit moment. Kan dit en waar laten wij dit vast leggen? Hoop dat mijn vraag duidelijk is..

  • Sweet21

    Hallo kine,

    'Mijn ex kan dan nu in ons huis blijven wonen' bedoelt u daarmee dat de uw ex dan een hypotheek kan afsluiten op alleen zijn/haar naam? Zodat u niet langer verantwoordelijk kan worden gesteld voor de lopende hypotheek?

    Het zou wellicht kunnen maar dan moet het wel duidelijk op papier komen te staan (couvenant en bij bv. de notaris bij overschrijving hypotheek/eigendom woning) omdat anders de belastingdienst het kan gaan zien als overbedeling (een partij krijgt bij scheiding meer toe bedeeld dan de ander) en hierover dan belasting gaan vragen.

    'We willen bij uitbetaling de overwaarde van dat moment nemen met een minimum bedrag van de overwaarde van dit moment.'

    Dus als ik het goed begrijp … overwaarde nu zeg … 20.000 euro. Elk 10.000 euro indien huis verkocht zou worden. Voor nu minimum bedrag mee, zeg 2000 euro en 8000 in de hypotheek laten zitten. Dit bedrag, 8000 euro, krijgt u alsnog indien het huis verkocht wordt dan wel indien u het echt nodig bent. Mocht de overwaarde tegen die tijd dat het huis verkocht wordt minder zijn, krijgt u ook minder.

    Lijkt me een gevaarlijke constuctie. Wat nu als de woning in de toekomst verkocht wordt voor minder, evenveel als de waarde of zelfs met verlies. Dan krijgt u niets. Wellicht moet u zelfs meebetalen aan het verlies. En nu kunt u nog overweg met uw aanstaande ex, maar hoe zit dat in de toekomst? Wat als de relatie bekoelt is en uw ex gebaat is bij een lagere taxatie van de woning? Onderhoud niet plegen, taxateur beinvloeden voor lagere taxatie (mag niet gebeurt wel, net als omgekeerd).

    En kan uw ex u garanderen dat als u het geld echt nodig bent dat u het ook ala minuut kunt krijgen? En hoeveel dan? Hoeveel is de woning op dat moment waard? Stel u komt in de bijstand en die weten dat u zoveel heeft in een woning. Grote kans dat die dan zeggen, eis uw deel op voor u bijstand kunt aanvragen. En wat als uw ex dan niet aan het geld kan komen. Geen reserve, geen lening kunnen krijgen … immers nu heeft hij/zij het ook niet.

    Als u dan zo constuctie aan gaat dan zou ik bij de notaris vast laten zetten dat u, in dit theoretisch geval, voor 8000 euro eigenaar bent van de woning. Wat er dan ook met de woning gebeurt qua waarde, bij verkoop heeft u recht op 8000 euro. En om problemen bij de belasting te voorkomen moet er zelfs bij mijn weten rente over die 8000 euro betaald worden door uw ex. (Immers, het is een lening, zonder rente zou het weer als schenking gezien kunnen worden).

    Bij elkaar nog veel onduidelijkheden. Ik zou als ik u was (schriftelijk) informatie opvragen bij zowel de belasting als bij een of meerdere notarissen en bij de hypotheekverstrekker van dit moment.

    Let wel, ben een leek, maar tot zover heb ik het begrepen. Mocht ik er naast zitten dan zal er vast gecorrigeerd worden door andere forumleden. Graag zelfs, leer ik ook weer van.

    Persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen. Is de hypotheek niet op te brengen zonder dat u uw deel in de woning laat zitten? Dan maar de verkoop in, het is niet anders. En maar hopen dat er daadwerkelijk iemand is die de woning wil kopen. Dan kunnen jullie beide starten met een nieuw begin.

    Groetjes,

    Sweet21

  • Marieke

    Het beste kun je dan op papier zetten via de notaris dat jou ex nog een rekening te vereffenen heeft.

    Dit kun je per jaar uit laten betalen of uiteindelijk in een keer. Voor je ex is het misschien makkelijker om ieder jaar een deel apart te zetten op een rekening op jouw naam, zodat hij geen hogere hypotheek hoeft af te sluiten en dus minder rente betaald aan het eind van het liedje.

    Op die voor jou te openen rekening zit natuurlijk wel rente, deze kun je ofwel aan jou toeschrijven, ofwel aan hem, zodat hij ook daarmee de ‘schuld’ af kan betalen.

    Officieel kun je je geld namelijk niet echt in het huis laten zitten, of je moet de verkoop samen opschorten en dus beide nog hoofdelijk verantwoordelijk blijven..

    Dit moet je wel even goed samen met een notaris bespreken

  • info@scheidingweb.nl

    Goede morgen.

    Bij een scheiding is het heel goed mogelijk om de overwaarde in het huis te laten zitten.

    Deze overwaarde moet dan worden beschreven als lening en hier moet een rente bedrag bij staan voor de belastingdienst.

    Indien der geen rente is afgesproken is het een schenking en daar komt weer belasting overheen.

    Of die rente nou wel of niet betaald word is niet echt een probleem

    Hierbij moet wel een duidelijk convenant gemaakt worden!!

    indien er verder nog vragen zijn neem gerust contact op

    www.scheidingweb.nl