Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Echtscheiding en koopwoning

  • indo43@hotmail.com

    Ik heb een vraag over de koopwoning na de scheiding.

    Even de situatie uitgelegd.

    Een vriend van mij is bij zijn vrouw weggegaan en vervolgens is de scheiding aangevraagd, dit speelt al bijna een jaar.

    Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

    Mijn vriend heeft een inkomen en de vrouw niet. De rechter heeft beslist dat de vrouw voorlopig in hun gezamelijke koopwoning blijft en dat de man alle kosten blijft betalen, hypotheek, energiekosten, verzekeringen etc. incl. alimentatie.

    Nu gaat de vrouw weg uit de koopwoning en gaat naar een huurwoning. Scheiding is nog steeds niet formeel uitgesproken.

    Omdat de vrouw mede eigenaar van de voormalige koopwoning is geeft zij aan dat zij daarvan af wil. Met andere woorden, ze zegt tegen de man “ik wil niet dat jij in onze voormalige koopwoning blijft wonen (omdat ik mede eigenaar ben). Je verkoopt de woning dus maar.”

    De woning heeft geen overwaarde er zal dus een schuld overblijven.

    De vraag is:

    Kan de vrouw eisen dat de man de woning verkoopt. Hij kan de kosten opbrengen.

    Hoe gaat het in zulke situaties met de eigendoms acte. Wanneer de scheiding definitief wordt.

    Graag jullie reactie's

    Jacob

  • Cashew

    De man is ook eigenaar, en heeft dus het recht om het huis te bewonen.

    Hij kan naar zijn hypotheekverstrekker gaan, en daar laten bekijken of het mogelijk is om zijn aanstaande ex te ontslaan van hoofdelijke aansprakelijkheid. Dat is mogelijk als het inkomen van meneer voldoende is, dan zal dat mogelijk zijn.

    In het echtscheidingsconvenant zal opgenomen moeten worden wat er met het huis gebeurt. Dit convenant wordt opgesteld in overleg met beide echtelieden,en zal dan door de rechter bekrachtigd worden.

    Als de vrouw van het huis afwil, dan maakt het mijns inziens niet uit op wat voor manier dat gebeurt, zolang zij maar niet meer hoofdelijk aansprakelijk is. Verkoop op dit moment zal er voor zorgen dat ze met een restschuld blijft zitten, die zij voor de helft zal moeten betalen. Ontslag hoofdelijkheid zal ervoor zorgen dat zij niets meer te vorderen heeft op haar man, maar ook dat de man niets meer te vorderen zal hebben op zijn vrouw.

  • GJvdZ

    Technisch gezien hoeft jouw vriend zijn vrouw alleen maar uit te kopen. Als de woning getaxeerd kan worden op de hoogte van de schuld kost dat ongeveer niks (als het meer waard is dan de schuld, krijgt zijn vrouw de helft van de overwaarde, als het minder waard is de helft van de schuld).

    Echter, als het een emotionele reden is waarom het huis weg moet (volgens jouw woorden mag jouw vriend niet daar blijven wonen van zijn vrouw) dan wordt het een heel ander verhaal. Dan is het waarschijnlijk zinvoller om eerst eens goede mediation te gaan doen, om die emoties er uit te halen.

  • info@scheidingweb.nl

    Goede morgen.

    beide reacties hierboven zijn waar, indien jou vriend graag in het huis wil blijven wonen moet dat kunnen er zal dan wel een oplossing gevonden moeten worden voor het eventuele verlies.

    voor een goed gesprek hierover neem gerust contact op ik denk dat er wel een degelijke oplossing is te realiseren.

    vriendelijke groet Frank

    info@scheidingweb.nl

  • Florian70

    Hallo lezers,

    In mei 2010 jaar zijn mijn vrouw en ik gescheiden. Voor de opmaak van de verdelingsakte hebben we kort daarvoor het huis laten taxeren met het resultaat dat er Euro 25.000 in zat. Het was de bedoeling dat ik er bleef wonen vanwege de herkenbaarheid voor de kinderen die ik in co-ouderschap opvoedt. Mijn vrouw is naar een huurwoning vertrokken. De rente en aflossing kwamen daarmee logischerwijs voor mijn rekening. Het eigendom en de hypotheek kon echter nog niet op mijn naam gezet worden omdat er nog enkele lopende verplichtingen waren die binnen een termijn van twee jaar eerst afgelost moesten worden. Deze verplichtingen zouden haar ontslag uit de hypothecarie schuld in 2010 hebben bemoelijkt. Mijn ex vrouw heeft in de loop van drie jaar haar deel van de overwaarde ontvangen.

    In het april 2012 melde de notaris zich weer dat het tijd was om de verdelingsakte voor wat betreft het eigenaarsgedeelte te tekenen. Tekenen was noodzakelijk om 100% hypotheekrenteaftrek te behouden. De situatie op de woningmarkt was echter al verslechterd en ik drong er op aan om nog een keer kritisch naar de destijds bepaalde taxatiewaarde te kijken omdat deze niet meer correspondeert met de waarde op het moment dat de verdelingsakte wordt getekend. Dat was geen punt van discussie volgens de notaris omdat dit immers al bepaald was. Wel kon ik laten opnemen dat, indien ik in het jaar 2012 mijn baan zou verliezen en ik daarom het huis zou moeten verkopen met restschuld, ik mijn ex vrouw kan aanspreken voor de helft van deze rechtschuld. Na het tekenen ben ik eigenaar geworden maar mijn ex vrouw en ik waren beiden nog wel hoofdelijk aansprakelijk voor de hypothecaire schuld.

    Eind 2012 kon ik het huis onderhands verkopen weliswaar voor een marktconforme prijs maar wel 12500 euro onder de hypotheekwaarde. Ik zou dus met een restschuld blijven zitten. Parallel aan de onderhandelingen heb ik bij de hypotheekverstrekker een pro forma aanvraag gedaan voor het ontslag van mijn ex uit de hypothecaire schuld voor het geval ik toch besluit om de woning aan te houden. Het schriftelijk antwoord van hen was dat ontslag van mijn ex vrouw niet mogelijk is omdat onder meer mijn inkomsten t.o.v. de hypotheekschuld niet toereikend waren. Dat heeft voor mij de doorslag geveven om het huis als nog te verkopen met als gevolg dat ik met een restschuld blijf zitten. Mijn ex vrouw heeft natuurlijk haar handen er van afgetrokken en bij de notrais laten bevestigen dat zij part nog deel heeft aan de ontstane restschuld. Het antwoord van de notaris is dat ik zelf heb ingestemd met de verdeling van het huis onder de genoemde voorwaarden. Mijn vraag is nu in hoeverre er eigenlijk wel sprake is van een complete verdeling? Volgens mij heeft deze verdeling nooit plaats gevonden omdat de bank er niet mee in heeft gestemd mijn ex vrouw te ontslaan uit de schuld.

    Daarnaast had volgens mij de notaris ook de actualiteit in acht moeten nemen en kunnen verzoeken om een hertaxatie. Dat is allemaal niet gebeurd.

    Wie zou mij in deze kwestie kunnen adviseren of het zin heeft om als nog juridische hulp in te schakelen.

    Ik hoor graag

    Florian