Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Omgangsregeling na verlaten echtelijke woning (zonder echtscheiding)

  • PeterKerkhof

    Hallo

    Ik wil een andere huurwoning nemen. De kinderen staan onder toezicht van BJZ. Ik wil nog geen echtscheiding aanvragen. Als ik de echtelijke woning zomaar verlaat dan vermindert de kans dat de kinderen, bij een latere echtscheiding, aan mij zullen worden toevertrouwd.

    Ik en mijn vrouw kunnen niet meer door 1 deur. Maar hoe zou ik de kinderen kunnen meenemen naar de nieuwe woning, zonder escalaties? Kan ik ze inschrijven op het nieuwe adres bijvoorbeeld, en via BJZ een omgangsregeling bewerkstelligen?

    Stel ik en mijn vrouw zijn het eens met een omgangsregeling via BJZ (bijv. maandag t/m woensdag zijn de kinderen bij mijn vrouw, donderdag t/m vrijdag bij mij. om de 2 weken een weekend bij mij), is de kans dan groot dat bij een echtscheiding de kinderen aan mij worden toevertrouwd (omdat ik nog steeds omgang heb met de kinderen via een omgangsregeling)?

    Of zou ik beter voorlopige voorzieningen kunnen treffen via een advocaat?

  • Sweet21

    Hoi Peter,

    Hoe bedoel u, aan mij zullen worden toevertrouwd? Dat ze bij u ingeschreven zijn met een omgangsregeling met uw vrouw? De regeling die u voorsteld lijkt me trouwens eerder co-ouderschap, wat op zich niet verkeerd is. De grote vraag zal zijn waarom de kinderen onder toezicht van BJZ staan. In het slechtste geval zouden ze zelfs de kinderen uit huis kunnen plaatsen als ze denken dat een scheiding/omgangsregeling niet gaat werken, volgens hun, in het belang van de kinderen!

    Laat u dus goed informeren bij bv een advocaat. Voor u het weet staat u met lege handen en dat is juist wat u niet wilt. Een scheiding (al dan niet officieel) is al stressvol genoeg, laat staat als BJZ om het hoekje komt kijken. Het zou al een heel stuk schelen als u samen met uw vrouw over de scheiding en alles daarom heen eens bent en een front kunt vormen tegen BJZ indien dat nodig zou zijn. (Dat als BJZ bv besluit dat de kinderen niet gedient zijn met een omgangsregeling want ….. dat uw vrouw dan wel voor u opkomt, danwel dat u opkomt voor uw vrouw als de kinderen u toegewezen worden.)

    Uiteraard ga ik er in eerste instantie er van uit dat BJZ het beste wil voor de kinderen en dat ook voor hun geld, contact met beide ouders al dan niet met behulp van derden.

    Al met al moeilijk en ik wens u dan ook veel sterkte,

    Groetjes,

    Sweet21

  • info@scheidingweb.nl

    Goede Morgen.

    Indien de kinderen onder toezicht staan van BJZ is dat nog steeds geen probleem voor een omgang regeling.

    Het is tegenwoordig zo geregeld dat de kinderen recht hebben om de beide ouders te zien en het is niet zo dat de ouders recht hebben op de kinderen.

    Indien je dit via een advocaat wil regelen weet je dat dit een lange weg is en je er bij de rechtbank toch weer samen uit moet komen.

    Vooraf een omgangsregeling eisen is dus nooit beter voor je kinderen. Het is beter voor de toekomst om beide goede afspraken te maken met de kinderen en met elkaar. Kinderen heb je namelijk je hele leven samen ondanks jullie niet meer samen wonen is het prettig dat je het goed samen regeld voor de toekomst zodat je elkaar op feestelijkheden (examen verjaardag, trouwerijen enz) ook tegen kunnen komen.

    Wel zouden jullie er samen over eens kunnen worden waar de kinderen ingeschreven worden

    Misschien is het verstandig om eens contact op te nemen en de situatie eens door te spreken wat uiteraard een gratis aanbod is voor de eerste keer.

    Vriendelijke groet

    Frank Cornelissen

    www.scheidingweb.nl

  • PeterKerkhof

    BJZ heeft aangegeven dat ze co ouderschap niet zien zitten omdat ik en mijn vrouw teveel verschillen qua opvoedstijlen. Het gaat er mij om dat als ik verhuis (maar nog geen echtscheidingsverzoek indien), ik heel graag ook voor de kinderen wil zorgen.

    Ik werk 4 dagen in de week en zorg 1 dag voor de kids. Mijn vrouw gemiddeld 2-3 dagen per week. Binnenkort bevalt ze van ons kindje, en gaat ze met zwangerschapsverlof. Voor een goede hechting wil ik graag nog regelmatig voor de kinderen zorgen zodat ze niet van mij vervreemden. Ik wil 2 dagen per week voor de kids zorgen. 1 dag zorg ik voor opvang en dan kan ik ´s-avonds voor ze zorgen. De andere dag werk ik niet en kan ik fulltime voor ze zorgen. BJZ vind mijn plan goed (niks is schriftelijke vastgelegd).

    Ik wil zekerheid hebben dat als ik verhuis ik ook omgang heb met de kinderen. Maar hoe dit aan te pakken weet ik nog niet helemaal goed.

  • popeyes

    Geloof mij…. Er zit een groot verschil tussen recht ‘hebben’ en recht ‘ krijgen’. En daar kan zelfs een gesprek met ‘Frank Cornelissen’ niets aan veranderen. Dat is in ieder geval slecht op je portemonnee.