Beste lezers,

Mijn vrouw en ik zijn in mei 2010 gescheiden. Voor de opmaak van de verdelingsakte hebben we kort daarvoor het huis laten taxeren met het resultaat dat er Euro 20.000 overwaarde in zat. Ik ben vanwege de herkenbaarheid voor de kinderen die we in co-ouderschap opvoeden in het huis blijven wonen. Mijn ex vrouw is naar een huurwoning vertrokken. De rente en aflossing kwamen daarmee logischerwijs voor mijn rekening. Het eigendom en de hypotheek konden echter nog niet naar mij overgaan omdat er nog enkele lopende verplichtingen waren die binnen een termijn van twee jaar afgelost moesten worden. Deze verplichtingen zouden namelijk haar ontslag uit de hypothecaire schuld in 2010 hebben bemoeilijkt. Dit is zo in de verdelingsakte bij de notaris annex mediator vastgelegd. Mijn ex vrouw heeft tot nu 90% van haar deel van de overwaarde ontvangen.

In april 2012 melde de notaris zich weer dat het tijd was om de verdelingsakte voor wat betreft het eigenaarsgedeelte te tekenen. Om de 100% hypotheekrenteaftrek te behouden was tekenen binnen twee jaar noodzakelijk. De situatie op de woningmarkt was echter al verslechterd en ik drong er op aan om nog eens keer kritisch naar de destijds bepaalde taxatiewaarde te kijken omdat deze niet meer correspondeert met de waarde op het moment dat de verdelingsakte is opgemaakt. Dat was geen punt van discussie volgens de notaris/mediator omdat dit immers al bepaald was. Wel kon ik laten opnemen dat, indien ik in het jaar 2012 mijn baan zou verliezen en ik daarom het huis zou moeten verkopen met restschuld, ik mijn ex vrouw kan aanspreken voor de helft van deze restschuld. Met veel protest van mijn ex vrouw is deze voorwaarde opgenomen in de verdelingsakte. Na het tekenen ben ik eigenaar geworden van de woning maar mijn ex vrouw en ik waren beiden nog wel hoofdelijk aansprakelijk voor de hypothecaire lening.

Eind 2012 kon ik het huis onderhands verkopen weliswaar voor een marktconforme prijs maar wel met een onderwaarde van 12.500 euro. Ik zou dus met een restschuld blijven zitten. Parallel aan deze onderhandeling heb ik bij de hypotheekverstrekker een pro forma aanvraag gedaan voor het ontslag van mijn ex vrouw uit de hypothecaire lening voor het geval ik toch besluit om de woning aan te houden. Het schriftelijk antwoord van hen was dat ontslag van mijn ex vrouw niet mogelijk is omdat onder meer mijn inkomsten t.o.v. de hypotheekschuld niet toereikend waren. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven om het huis alsnog te verkopen omdat de situatie op de woningmarkt verslechterde maar wel als gevolg dat ik nu met een restschuld zit van 12.500 euro. Mijn ex vrouw heeft geheel volgens mijn verwachtingen haar handen er van afgetrokken en voor de zekerheid bij de notaris/mediator laten bevestigen dat zij part nog deel heeft aan de ontstane restschuld.

Mijn vraag is nu in hoeverre er eigenlijk wel sprake is van een verdeling? Volgens mij kon namelijk deze verdeling niet uitgevoerd worden omdat de bank niet akkoord ging met het ontslag van mijn ex vrouw. Eveneens vraag ik mij af of en in hoeverre deze notaris nalatig is geweest door niet in te gaan op de actualiteit van de woningmarkt. Had hij niet kunnen verzoeken om een hertaxatie van de woning of kunnen toetsen of de verdeling wel uitgevoerd kon worden in het licht van de veranderde situatie op de woningmarkt? Dat is allemaal niet gebeurd en ik ben er tot dusver van uitgegaan dat notarissen het juiste doen en ik gewoon pech heb gehad. Wat het nog bitterder maakt is dat ik mijn ex nog steeds het laatste plukje overwaarde moet betalen (en zij daar op staat) terwijl ik tegen een restschuld aankijk.

Wie zou mij in deze kwestie kunnen adviseren of het zin heeft om als nog juridische hulp in te schakelen.

Ik hoor graag

Florian