Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe lang mag ex in koopwoning blijven wonen

  • WM

    Beste lezers van dit prikbord,

    Zoon is 4 1/2 jaar geleden bij zijn toenmalige vriendin (samenlevingscontract) weggegaan omdat het niet meer ging.

    Helaas hebben zij een koopwoning die op beider naam staat en waar ex-vriendin nog steeds in woont.

    Zoon krijgt al een paar jaar geen hypotheekrenteaftrek meer (zij wel), maar betaalt wel het meeste aan hypotheek.

    Het zit er nog niet in, maar zodra het huis wordt verkocht (staat al 4 1/2 te koop) houden ze beiden een restschuld over.

    Zij zal er alles aan doen om maar in het huis te kunnen blijven wonen.

    Helaas kan zij de hypotheek van mijn zoon niet overnemen.

    Mijn vraag:

    Hoelang mag deze ex in het huis blijven wonen, we gaan al naar de 5 jaar toe.

    Misschien kunnen ze beter het huis verhuren.

  • Anne-Mieke

    Uw zoon kan eisen dat de woning verkocht wordt. Als zijn ex daar niet aan wil meewerken, kan hij dat via de rechter laten regelen. Bij verkoop zal ex de woning sowieso moeten verlaten. In de wetenschap dat beiden dan met een restschuld blijven zitten is ex wellicht bereid mee te werken aan tijdelijke verhuur van de woning.

  • WM

    Dank u wel voor uw bericht.

    Voor wat betreft de verhuur van de woning zal ik met mijn zoon bespreken.

  • Marieke

    Ik zou in eerste instantie eisen dat madame de hypotheek moet betalen.

    Anders kan zoon de betaalde hypotheek aftrekken als partner alimentatie.

  • Nicole

    Partneralimentatie bij een samenlevingscontract? Lijkt mij niet

  • Marieke

    Bij de beëindiging van een samenlevingscontract ontvangt de (ex)partner niet automatisch partneralimentatie. Behalve als dit in het samenlevingscontract staat. Is dit niet geregeld in het contract en wil een van de partners alimentatie? Dan moet de rechter hierover een uitspraak doen.

    Als beide partners het er over eens zijn is er geen uitspraak nodig. Zodoende kun je hypotheek dus voor de helft opgeven als PA.

  • WM

    Dank je wel voor jullie reacties.

    De woning is inmiddels verkocht, wat een opluchting.

    Ik wens jullie fijne feestdagen.

  • Marieke

    Gefeliciteerd!

    Hopelijk is de rest schuld wel bij helfte verdeeld!

    Succes met de nieuwe start van je zoon!