Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Even voorstellen en wie weet het antwoord?

  • FotoMaster

    Hallo allemaal,

    Ik ben Remco, wonende in Hulst (zeeland) 35 jaar oud en 2 prachtige dochters.

    een krappe week geleden hebben mijn vrouw en ik in gezamenlijk overleg besloten om te gaan scheiden, en ik heb hiervoor de nodige documenten al opgemaakt, (ouderschapsplan en de scheidingconvenant) en mijn vrouw is het hier volledig mee eens.

    We hebben afspraken gemaakt, deze op papier gezet en wat ons betreft is het daarmee voldoende.

    we willen beide co-ouderschap, en hebben samen hele duidelijk afspraken gemaakt voor wat betreft het financiële gedeelte, en dit tevens vastgelegd in de ouderschapsplan waar we het beide over eens zijn.

    Aankomende dinsdag hebben we de eerste afspraak bij de advocaat, en hiervoor hebben wij het verzoek gekregen om diverse financiële stukken mee te nemen.

    wat mij persoonlijk onnodig lijkt, omdat mijn vrouw en ik het daarover al eens zijn.

    Kan iemand van jullie mij vertellen of de advocaat deze stukken alsnog nodig heeft?

    Of is het voldoende om te zeggen dat we het over het financiële gedeelte al volledig eens zijn?

    Wie weet het verlossende antwoord?

    Ik wacht het antwoord in spanning af.

    gr.

    Remco

  • Marieke

    De advocaat moet bepaalde zaken wel hebben. Ook al ben je het eens, moet bekeken worden of er niet iemand overbedeeld wordt, dat moet namelijk wel gemeld worden.

    Maak bij de advocaat een prijsafspraak. Als jullie alles al op papier hebben zal dit moeten kunnen.

    Doet de advocaat dit joet, schroom dan niet om naar een andere advocaat te stappen.

    Ik adviseer overigens ook in het ouderschapsplan op te nemend dat jullie het plan ieder jaar herzien en daar beiden aan mee werkt.

    Dit voorkomt problemen in de toekomst.

  • FotoMaster

    wat we dus moeten meenemen is:

    pensioen overzicht: we doen beide afstand van elkaars pensioen.

    - bankrekening saldo overzicht: zijn hier altijd open en eerlijk in geweest en voorzien we geen problemen in. veranderd ook niets.

    - jaaropgaven en loonstroken van afgelopen 3 maanden.

    al het financiële hebben we al geregeld in ouderschapsplan wat we hebben opgesteld.

    daarin staat ook dat we elkaar vrijspreken van enige alimentatie verplichting.

    we co ouderschap willen en alles samen blijven doen.

    het enige wat we willen is dat de overeenkomsten welke we al hebben opgesteld nagekeken wordt of we niets vergeten zijn en daarna de aanvraag gedaan wordt bij de rechter.

  • Marieke

    Ja, die dingen zijn vrij standaard ook al ben je het eens.

    Brsef je wel dat afzien van kinderalimentatie niet rechtsgeldig is. Het is een overeenkomst die door de rechter gebroken kan worden.

    Over de partner alimentatie moet je een niet-wijzigings beding opnemen. Daarnee voorkom je dat deze door de rechter ooit teniet wordt gedaan.

    De stukken van de pensioenen kunnen er in opgenomen worden zodat jullie daarmee bij de penaioen fondsen aan kunnen geven dat jullie er vanaf zien.

    Voor kinder alimentatie moet een behoefte berekend worden ook al zien jullie er vanaf.

    Bank saldo moet volledig vernoemd worden wat jullie besluit ook is.

  • FotoMaster

    Draagkrachtberekening

    Als ouders kun je onderling afspreken hoeveel kinderalimentatie er betaalt moet worden. Het is verstandig hierbij gebruik te maken van een draagkrachtberekening. Voor iedere ouder kan een aparte berekening van de draagkracht worden gemaakt. Hierbij wordt uitgegaan dat de ouder een alleenstaande ouder is. De ouder met de meeste draagkracht, betaalt dan de meeste kinderalimentatie. Als bekent is hoeveel alimentatie er betaalt dient te worden kun je dit in het ouderschapsplan opnemen. Desgewenst kunnen ouders overeenkomen dat er geen kinderalimentatie wordt betaald

  • Marieke

    Klopt maar ik heb het over behoefte.

    Als er ooit een rechtszaak aangespannen wordt door je ex zul je moeten gaan betalen.

    De behoefte van de kinderen wordt vastgesteld op de bedragen tijdens huwelijk.

    Daarom wordt er, ook al spreek je af er voor nu vam af te zien, een behoefte berekening gedaan.

  • FotoMaster

    ik ben niet degene die moet betalen.

    zij verdient meer dan mij (hoger contract)

    en het hele welles nietes gedoe in de toekomst willen we juist voorkomen.

  • Marieke

    Welles nietes kun jr alleen voorkomen met partner alimentatie. Afzien er van en niet wijzigings beding opnemen.

    Met kinder alimentatie kan dat wettelijk gezien gewoon niet.

    Je kunt het ook niet zoals bij partner alimentatie in een keer betalen bijvoorbeeld. Dat kan maar drie maanden vooruit.

    Dat de advocaat al die papieren wil is dus logisch.

    Maar zoals ik al zei, bespreek met de advocaat dat je een prijsafspraak wil maken. Bespreek duidelijk wat jullie wel en niet van hem verwachten.

    Er zijn meer documenten nodig, zoals uittreksel van de kinderen, vraag even naar alle documenten diw nodig zijn zodat jullie maar twee keer bij de advocaat hoeven te komen. Een keer om door te spreken wat jullie al hebben en een keer om te controleren en ondertekenen zodat het naar de rechtbank kan.

  • schakel

    Elke advocaat weet dat bij een echtscheiding er in eerste instantie door beide partijen gezegd wordt dat men alles in goede harmonie wil regelen.

    Nadien blijkt, om het zacht uit te drukken, dat men het toch oneens is over verschillende zaken.

    Daarom alleen al zal een advocaat papieren willen zien en veel op papier willen zetten.