Ouderlijke verantwoordelijkheid :
1. Wat betekent het begrip “ouderlijk gezag†in de praktijk? Wat zijn de rechten en plichten van degene die het ouderlijk gezag uitoefent?
2. Wie heeft normaal gesproken het ouderlijk gezag over een kind?
3. Kan een andere persoon in plaats van de ouders worden aangewezen, als de ouders het gezag over hun kinderen niet kunnen of willen uitoefenen?
4. Hoe wordt het ouderlijk gezag geregeld als de ouders van echt scheiden of uit elkaar gaan?
5. Welke formaliteiten moeten in acht genomen worden om onderlinge overeenstemming van de ouders betreffende het ouderlijk gezag, juridisch bindend te maken?
6. Als de ouders het niet eens worden over het ouderlijk gezag wat voor mogelijkheden zijn er om het conflict buiten het gerecht om op te lossen?
7. Over welke zaken betreffende het kind kan de rechter beslissen als de ouders de zaak aan de rechter voorleggen?
8. Als het gerecht beslist dat slechts één ouder belast zal worden met het ouderlijk gezag, betekent dit dan dat deze ouder over alle zaken betreffende het kind kan beslissen zonder eerst de andere ouder te raadplegen?
9. Wat betekent het in de praktijk als het gerecht beslist dat de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag hebben?
10. Tot welk gerecht of welke instantie moet ik mij wenden om een verzoek betreffende ouderlijk gezag te doen? Aan welke formaliteiten moet ik voldoen en welke documenten moet ik bij mijn verzoek voegen?
11. Welke procedure geldt in deze zaken? Is er spoedprocedure mogelijk?
12. Kan ik een vergoeding krijgen van de kosten van rechtshulp en de procedure?
13. Is het mogelijk in beroep te gaan tegen een beslissing over het ouderlijk gezag?
14. Als het nodig is zich te wenden tot een gerecht of een andere instantie om een beslissing over ouderlijk gezag ten uitvoer te leggen, welke procedure moet ik dan toepassen?
15. Wat moet ik doen om een beslissing over het ouderlijk gezag, die in een ander lidstaat van de EU is gegeven, in Nederland te laten erkennen en ten uitvoer te laten leggen? Welke procedure is in deze gevallen van toepassing?
16. Tot welk gerecht in Nederland moet ik mij wenden om mij te verzetten tegen een beslissing over het ouderlijk gezag die genomen is door een gerecht in een ander lidstaat?
17. Welk recht (bedoeld is: van welk land) is van toepassing in een proces over ouderlijk gezag, waarbij het kind of de partijen niet in Nederland wonen of verschillende nationaliteiten hebben?
http://ec.europa.eu/civiljustice/parental_resp/parental_resp_net_nl.htm