Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

echtscheidingsconvenant

• Frank

Ik ben in 1992 gescheiden van mijn vrouw. Indertijd heb ik een kopie van het echtscheidingsconvenant gekregen. Echter, ik wil gaan emigreren, en als bewijsstuk van mijn kinderbijdrage moet ik een officieel document overleggen waarin staat dat ik dit moet betalen.

Wie kan mij vertellen waar ik een officieel afschrift van het echtscheidingsconvenant kan krijgen ?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

• jos aalders

Dus als ik het goed begrijp, laat je ook de kinderen achter?

• jos aalders

Ouderlijke verantwoordelijkheid :

1. Wat betekent het begrip “ouderlijk gezag” in de praktijk? Wat zijn de rechten en plichten van degene die het ouderlijk gezag uitoefent?

2. Wie heeft normaal gesproken het ouderlijk gezag over een kind?

3. Kan een andere persoon in plaats van de ouders worden aangewezen, als de ouders het gezag over hun kinderen niet kunnen of willen uitoefenen?

4. Hoe wordt het ouderlijk gezag geregeld als de ouders van echt scheiden of uit elkaar gaan?

5. Welke formaliteiten moeten in acht genomen worden om onderlinge overeenstemming van de ouders betreffende het ouderlijk gezag, juridisch bindend te maken?

6. Als de ouders het niet eens worden over het ouderlijk gezag wat voor mogelijkheden zijn er om het conflict buiten het gerecht om op te lossen?

7. Over welke zaken betreffende het kind kan de rechter beslissen als de ouders de zaak aan de rechter voorleggen?

8. Als het gerecht beslist dat slechts één ouder belast zal worden met het ouderlijk gezag, betekent dit dan dat deze ouder over alle zaken betreffende het kind kan beslissen zonder eerst de andere ouder te raadplegen?

9. Wat betekent het in de praktijk als het gerecht beslist dat de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag hebben?

10. Tot welk gerecht of welke instantie moet ik mij wenden om een verzoek betreffende ouderlijk gezag te doen? Aan welke formaliteiten moet ik voldoen en welke documenten moet ik bij mijn verzoek voegen?

11. Welke procedure geldt in deze zaken? Is er spoedprocedure mogelijk?

12. Kan ik een vergoeding krijgen van de kosten van rechtshulp en de procedure?

13. Is het mogelijk in beroep te gaan tegen een beslissing over het ouderlijk gezag?

14. Als het nodig is zich te wenden tot een gerecht of een andere instantie om een beslissing over ouderlijk gezag ten uitvoer te leggen, welke procedure moet ik dan toepassen?

15. Wat moet ik doen om een beslissing over het ouderlijk gezag, die in een ander lidstaat van de EU is gegeven, in Nederland te laten erkennen en ten uitvoer te laten leggen? Welke procedure is in deze gevallen van toepassing?

16. Tot welk gerecht in Nederland moet ik mij wenden om mij te verzetten tegen een beslissing over het ouderlijk gezag die genomen is door een gerecht in een ander lidstaat?

17. Welk recht (bedoeld is: van welk land) is van toepassing in een proces over ouderlijk gezag, waarbij het kind of de partijen niet in Nederland wonen of verschillende nationaliteiten hebben?

http://ec.europa.eu/civiljustice/parental_resp/parental_resp_net_nl.htm

• Frank

Ik laat geen kinderen achter, ik ben zelf indertijd achtergelaten. Triest gevolg was ik af en toe jaren mijn dochter niet zie, en als ik deze zie, dan zijn we duidelijk van elkaar vervreemd. Mede doordat mijn -ex nooit foto`s of berichtjes stuurt.

Ging mij puur en alleen om het papiertje met de beslissing. Ben er ondertussen achter dat je een zogenaamde “grosse” kan krijgen bij de rechtbank.

Laatste posting begreep ik overigens niet helemaal….

• jos aalders

Ouderlijke verantwoordelijkheid, is toch niet moeilijk te begrijpen.

Beste je schrijft ik laat geen kinderen achter?

En dan schrijf je erachter aan, dat jullie vreemde zijn.

Dus toch een dochter of dochtertje.

Mag ik eens vragen, wat heb je zoal gedaan om wel contact te kunnen houden/krijgen met je dochtertje.

gr jos

• Frank

Als mijn kind 13.000 km verder woont, dan betekend dat dus dat ik hier geen kinderen achterlaat. Meerdere malen de verre reis ondernomen om het kind te zien, wat toen sterk werd tegengewerkt, veel berichten en kaarten gestuurd, en cadeaus met verjaardagen, waarop dus nooit enige reaktie is gekomen.

Verder ging mijn oorspronkelijke vraag dus alleen over een administratieve zaak, niet over verantwoordelijkheid e.d.. Dat is weer een hele andere discussie.

• Sanne

Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar ik heb vorige maand een rechtzaak gehad over de alimentatie regeling, daar heb ik een copy van gekregen van mijn advocaat, en zij heeft deze uitspraak via een fax gekregen van de rechtbank, nu is het zo dat mijn advocaat dus de originele papieren nodig had, omdat mijn ex nog steeds weigert te betalen ( daar gaat het hier nu ook niet om ) , maar wat ik ermee wil zeggen, is dat ik via mijn advocaat dus de originele stukken heb, of althans zij heeft ze.

Ik weet ook niet of je ze zo zelf persoonlijk aan kan vragen bij de rechtbank, of dat het via een advocaat moet.

Je kan altijd contact opnemen misschien met de rechtbank.

Succes !

• Frank

Sanne, dat heb ik vandaag ook gedaan. Ben naar de rechtbank toegegaan, en bij een speciale balie werd ik uitstekend geholpen. Van mijn kopie hebben ze een nieuwe kopie gemaakt, verse stempels er op, en een handtekening onder een (nieuwe) stempel “voor afschrift conform: De griffier van de rechtbank te Amsterdam”.

Mijn kopie ziet er nu een stuk meer officieel uit, maar in het geval dit niet voldoende is voor het consulaat waar ik naar toe moet, dan moet ik het document echt laten legalizeren (bij hetzelfde loket) van de rechtbank waar ik vandaag ben geweest. Dat kost Euro 16,-, en duurt een dag. Krijg je het daarna aangetekend thuisgestuurd. Via je advocaat werkt veel omslachtiger omdat die ook vaak het fijne er niet van weet. Door langs te gaan ging dus veel makkelijker dan ik had gedacht.

Ook jij succes

• mieke

hoe oud zijn de kinderen nu

• harro

frank,, jij hoeft jos geen verandwoording te geven hoor.