Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Scheiden, geen geld, wel eigen huis.

• Hannie

Ik hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft!

De situatie: We willen gaan scheiden, hebben geen geld, maar wel een eigen (niet heel goed onderhouden) woning met overwaarde.

Dat “geld” van de overwaarde zit vast in de stenen van het huis, dus kunnen we daar niets mee, omdat we er niet aan kunnen komen.

Nu denken we dat er misschien wel een oplossing is. We zouden dan eerst als gezin naar een huurwoning moeten verhuizen en als we daar dan eenmaal wonen, de lege woning kunnen verkopen. Dan hebben we ná de verkoop allebei wat geld om ieder ons eigen leven weer op poten te zetten.

Máár… het kan best wel een paar maanden duren voordat de eigen woning verkocht is. En we kunnen ons de dubbele lasten van: a) de hypotheek en: b) de woning die we dan huren, àbsoluut niet veroorloven.

Nu schijnen er makelaars te bestaan die de kosten van de hypotheek op zich nemen zolang de woning (nog) te koop staat, om die kosten dan naderhand te verrekenen als de woning eenmaal verkocht is.

Ik heb nu al 'n paar keer verschillende makelaars gemaild (in onze buurt) maar geen van hen kent deze manier van handelen. Ik heb ook nergens een soort van makelaars-prikbord gevonden waar ik deze vraag kan stellen.

En toch zullen wij niet de eerste zijn die dit (geen geld maar wel een woning) moeten doormaken c.q. een oplossing voor dit probleem moeten vinden.

Wie kent een makelaar die ons kan helpen op deze manier?

En hoewel we vreselijk ons best doen om allebei wat meer inkomen te verwerven, het lukt niet! Mijn man (58 jaar) is werkloos, al meerdere jaren. En ik slaag er ook niet in om op mijn leeftijd (56 jaar) weer een baan te vinden.

• pien

Ik zou eens met de bank gaan praten waar jullie hypotheek loopt. Ook zou ik het huis dan maar eens op gaan ruimen om de verkoop te bevorderen. Eventueel een pot verf tegen de muren op om het huis beter en duurder verkocht te krijgen. De tuin opruimen enz. Dan heb je straks meer geld om in je nieuwe huis te besteden.

• Hannie

Mijn dank voor je reaktie, Pien. Het huis is overigens prima opgeruimd.

De vraag was: Weet iemand een makelaar die bij dubbele lasten (huur + hypotheek) de hypotheek tijdelijk op zich neemt en de lasten naderhand met de verkoopprijs verrekend.

• Ad

Zo gek is een makelaar iet. Er zijn wel makelaars, die op eigen rekening een huis kopen, maar hij bepaalt dan de verkoopprijs, die aanmerkleijk lager uitvalt dan als je het normaal zou verkopen. Hij moet toch ergens zijn winst uit halen

• Hannie

Ad schreef: “Hij moet toch ergens zijn winst uit halen”.

Natúúrlijk, Ad. Hij krijgt zijn normale verdiensten + de door hem voorgeschoten kosten (mèt rente) nadat het huis verkocht is. Zo'n makelaar verdient hier geen cent minder door, méér zelfs, door de rente die hij extra ontvangt.

• anne

Hannie, ik zit met hetzelfde probleem. Alleen het verschil is dat mijn man in het huis wil blijven wonen en ik al alleen woon, wij zijn inmiddels al geregistreerde partners maar moeten nog de rest van de weg (echt scheiden ) gaan. Wij moeten nu gaan uitzoeken of het voor hem op te brengen is om alleen de hypotheek te gaan betalen. (En mij uit te kopen) Wij verdienen ook allebei maar iets meer dan het minimum. Ik krijg waarschijnlijk een vergoeding voor de gang naar de advocaat en financiele hulp bij de echtscheiding. Maar….als ik dan geld heb….(verkregen door het uitkopen van mij) DAN moet ik wel de advocaat volop alsnog gaan betalen. En….als toch het huis verkocht zal moeten worden, omdat mijn ex mij niet kan uitkopen, dan hebben wij beiden geld om de advocaat te betalen , en zullen dit dan ook alsnog moeten doen. Wij hebben dan immers geld van het huis. Ik denk dat het een en ander wel te regelen is als het huis daadwerkelijk verkocht gaat worden, je hebt dan toch nog tijd genoeg om een ander huis te zoeken? Eventueel ga je ergens inwonen tot je allebei een geschikt huis hebt gevonden. Stuur mij maar een mailtje, ik ben er ook volop mee bezig, kunnen we elkaar een beetje steunen. Groetjes, Anne

• Anoniempje

Er is tegenwoordig een verzekering hiervoor, die je kunt afsluiten, kosten ongeveer 650 euro. Zolang de 1e woning nog niet verkocht is, neemt een makelaar die met deze verzekering werkt de kosten van de 1e hypotheek voor een jaar over.

Of dit ook geldt voor een koopwoning naar huurwoning, weet ik niet, van koopwoning naar koopwoning kan wel al zo.