Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

erfenis niet erkend kind

• Pientje_

hoi,

ik heb deze vraag al op meerdere pagina's geplaatst, maar nergens een duidelijk antwoord gekregen, vandaar dat ik het hier nog maar eens probeer.

Situatie; man heeft one-night stand met vrouw waaruit een zwangerschap volgt. Man mag kind niet erkennen. Vrouw trouwt met een ander, gaat daarna scheiden. Vrouw komt bio vader weer tegen, trouwt nu met bio vader van kind. Na anderhalf jaar volgt er weer een scheiding ( weer door de vrouw aangevraagd). Vader heeft kind tot op heden nooit mogen erkennen, er is nooit een vaderschapstest geweest of wat dan ook. Het enige waaruit juridisch blijkt dat het zijn kind is, is een passage in het convenant waarin staat “ de vader verplicht zich tot betalen van alimentatie t.b.v. zijn zoon”.

Man is inmiddels hertrouwd. Stel dat man nu komt te overlijden, heeft zijn biologische zoon dan (wettelijk) recht op een deel van de eventuele erfenis?????

Pientje

• Pluk

Kan het mis hebben, maar dan kan hij toch eisen dat er aangetoond wordt dat het wel zijn kind is?

Dus hij betaald nu wel KA, terwijl het net zo goed een kind van een ander kan zijn? Ik bedoel; als ze net zo makkelijk denkt aan scheiden, hertrouwen en one-night-stands….dan zal ze hier ook wel makkelijk over denken.

Misschien slecht gedacht van mij; maar misschien heeft zij iemand (hem dus) uitgezocht als bio vader omwille van zijn geld? Vergeef me als ik het verkeerd zie, hoor!

• GJ_

Pluk,

je ziet het hetzelfde als dat ik dat doe. Haar eerste echtgenoot heeft ze hetzelfde geflikt en na hem financieel uitgekleed te hebben, heeft ze hem verlaten. Zo ook met echtgenoot nummer twee.

Sinds vorig jaar weten we dat je een kind ook “met vervangende toestemming van de rechter kunt erkennen” , maar op aanraden van onze advo gaan we daar niet in verder. Dan kan de (h)ex namelijk nog meer dingen gaan eisen (zoals 12 jaar PA). Natuurlijk hebben we een en ander wel op papier staan zodat zoonlief later ook onze kant van het verhaal kan lezen/horen/zien.

Maar over het erfrecht weet ik nu nog niets. Iemand die het wel weet?

Pientje