Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hertrouwen? Nieuwe partner mee betalen aan ex?

• Danielle

Hallo allemaal

Even een vraag die ik hier niet zo gauw kon terug vinden en ook niet op het internet. Ik woon nu alweer een jaar samen (nog niet getrouwd oid) met mijn vriend die gescheiden is. Wij zijn in de gelukkige situatie dat alles naar wens verloopt mbt de kinderen en contact met ex.

Ikzelf werk momenteel niet, maar zou dat wel graag willen. Het enige wat mij tegen houdt is het verhaal dat mijn inkomen dan wordt opgeteld voor de allimentatie, waar ik voor pas. Gelukkig betaald mijn vriend geen partner allimentatie (gelukkig om dat zij hem de deur gewezen heeft om dat zij er genoeg van had en therapie niet nodig vond, terwijl dat wel zo is). Nu is het niet zo dat ik het zijn kids niet gun hoor. Tenslotte kunnen we het heel goed met elkaar vinden (God zij dank!), maar ik weet dat ex al dat geld voor zichzelf gebruikt. Zij heeft een behoorlijk gat in d'r hand (m'n vriend zit dankzij haar met een schuld van ong. 50.000,- euro omdat zij een bijstandsuitkering heeft) en ik gun haar niet dat ze mijn geld ook kan uitgeven. Ik zie liever dat als ik ook een inkomen krijg, de kinderen extraatjes kunnen krijgen die ze nu moeten missen om dat we zéér zuinig moeten leven.

Ik weet wat het is om een kind van gescheiden ouders te zijn en toen der tijd had de vriendin van m'n pa het er ook al over dat haar inkomen bij die van hem opgeteld werd voor de allimentatie. Is dat nu dus nog zo?

Met vriendelijke groet,

Een tevreden “stief”mama

• Ad

Als de ex dit zou willen kan zij een herziening van de kinderalimentatie aan kunnen vragen bij de rechtbank. Hierbij telt jouw eventuele inkomen ook mee omdat er dan vanuit wordt gegegaan, dat jullie de kosten kunnen delen. In hoeverre de rechter geneigd is om de alimentatie te herzien weet ik niet. Misschien andere prikkers wel

• Danielle

Bedankt voor't snelle antwoord ;-)

Dan meteen m'n volgende vraag hierop voort bordurend. Zou dit ook kunnen als je op huwelijkse voorwaarden trouwt? Blijven de inkomens dan gescheiden ivm die allimentatie of wordt het dan alsnog op 1 hoop gegooid?

Groetjes Danielle

• Ad

Dat weet ik niet precies. Het enige dat ik weet is dat er bij huwelijkse voorwaarden de bezittingen en schulden van voor het huwelijk apart gehouden kunnen worden, maar dat er ook uitzonderingen kunnen zijn. Ook m.b.t. de verdeling van de “huishoudelijke kosten” moeten er afspraken gemaakt worden. Ik denk dat op dit laatste gebied er voor de buitenwacht weinig verschil zou kunnenbestaan.

Het beste is om op deze pagina even naar “Anne-Mieke” te zoeken en het haar te vragen . Zij is op dit gebied beter onderlegd dan ik

• Danielle

Kan haar niet zo gauw vinden. Denk dat ik andere reakties eerst maar even afwacht. Het heeft geen haast, maar houdt me wel al een tijdje bezig. In ieder geval nogmaals bedankt ;-)

• Pientje_1

Danielle,

ik ben op huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar dat ging alleen over de inbreng van de goederen/gelden van voor het huwelijk. Over de verdeling van de inkomsten tijdens het huwelijk is niets vermeld. Derhalve werd bij een herzieningsverzoek van ex ( bij ons verloopt de verstandhouding dus niet zo denderend) mijn inkomen wel meegeteld. Ik zat onder de norm van achthonderd-nog-wat euro, daardoor werd ik alleen geacht de helft van de woonlasten te kunnen betalen, wat wil zeggen dat de draagkracht van mijn man omhoog zou gaan (waardoor dus meer ruimte voor meer ali zou zijn). Echter, omdat ik dus onder die norm zat, wordt mijn man ook geacht om de financiele zorg voor mij en mijn zoon te dragen, en werd hij als “gezin ” geschouwd. In plaats van een draagkracht van (ik geloof) 60%, werd zijn draagkracht verlaagd naar 45%. Ex kreeg dus lelijk de deksel op haar neus, want de ali werd zelfs verminderd.

Misschien kun je eens een draagkrachtberekening laten maken met een fictief bedrag aan inkomsten voor jou, dan weet je in ieder geval of het beter of slechter uit zou vallen MITS de ex een herziening aan zou vragen (of ze het doet weet je nooit).

Groetjes

Pientje_1

• Danielle

Als ik het dus goed begrijp en je blijft onder de € 800,- grens zogezegd dan zit je veilig. Zodra je er boven komt en ex ruikt geld dan hebbie een probleem. En het is dus belangrijk om een notaris naar de spelregels rond dit verhaal te vragen. Bedankt voor de info ;-)

Groetjes Danielle