Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

in koophuis blijven na scheiding

• mieke2

Hoi lieve mensen,

Na 34 jaar huwelijk heeft mijn man besloten mij in te ruilen voor iets jongers, waar hij inmiddels ook al bij woont.

Nu hebben wij sinds anderhalf jaar ons eerste appartement gekocht waar ik dolgraag in zou willen blijven wonen. Mijn man is echter wel bereid er alles aan te doen om dat mogelijk te maken.

Daarom hier een paar vragen:

Is het mogelijk dat mijn man de hypotheek blijft betalen en ik het huis van hem huur?

Wat is hij ongeveer mij aan alimentatie verplicht (zijn salaris is ? 2200,– netto en ik verdien ongeveer ? 1200,– netto).

We zijn bereid (indien mogelijk) om nog even voor de wet getrouwd te blijven.

En wij zijn onder huwelijks voorwaarden getrouwd.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Dan hoor ik het graag.

Eenzame Mieke

• jenny

Hallo Mieke

Hij biedt in eerste instantie een nette opplossing?toch

Zolang jullie beiden door een deur kunnen en goed overleg voeren, is er toch nietsaan de hand? Behoudens emotionele gevoelens van het aan de kant gezet zijn.? Zij heeft hem nu, en zijn vuile was en zijn nukken. En jij kan doorgaan met blijven wonen en je eigen werk

Dan zijn er zakelijk wat dingen te regelen, zoal de kosten van het huis waar jij in woont; hij betaalt de hypotheek, jij een vergoeding voor huur? en je gas telefoon etc.

Scheiden via de officiele weg, gaat veel kosten, 2 advocaten,vast laten leggen door de rechtbank, denken aan je pensioenverdeleing etc

Je zegt getrouwd te zijn op huwelijkse voorwaarden? Is er niets waar jij recht op heb? Kortom veel vraagtekens

Hij kan zomaar in een regeling terecht komen en minder gaan verdienen en of zijn nieuwe vriendin gaat eisen stellen

Denk aan jezelf en wat de mogelijkheden zijn

Evt een bezoek aan een advocaat en je laten adviseren

Jenny

• mieke2

bedankt Jenny voor je reactie.

Dus jij weet dat het mogelijk is dat ik door aan hem huur af te dragen mogelijk is hier te blijven wonen? En wat vindt de fiscus hier dan van?

Hoop nog van je te horen (of natuurlijk van andere).

groetjes

• jenny

Hallo Mieke,

? weten? nu ik denk dat het mogelijk is te blijven leven, zoals juliie dat willen en er beide mee instemmen, je beschrijft een situatie van getrouwd blijven en hij jou wil ondersteunen. Dus voor de wet en de fiscus getrouwd blijven, dan verandert er niets aan de huidige situatie, jullie komen gezamelijk overeen hoe het gaat finacieel.

Maar je moet voor jezelf uitmaken wat je wilt!

En een gratis inloop gesprek met een advocaat kan altijd, die weet alle mogelijkheden

oa scheiding van tafel en bed is ook een oplossing, denk ook alvast aan pensioen verdeling, Hoe oud is je echtgenoot?

En met welke voorwaarden zijn jullie getrouwd

mieke2 schreef:

>

> bedankt Jenny voor je reactie.

>

> Dus jij weet dat het mogelijk is dat ik door aan hem huur af

> te dragen mogelijk is hier te blijven wonen? En wat vindt

> de fiscus hier dan van?

>

> Hoop nog van je te horen (of natuurlijk van andere).

>

> groetjes

• mieke2

hoi Jenny ,

Wat een gedoe, zeg…..zeker omdat het allemaal nog zo vers is.

Mijn man is nu 56 jaar en mag er met 62 “uit”bij z'n werkgever, dus.

Verder hebben we toch ook nog wel een behoorlijk spaarpotje en komen er nog de benodigde koopsompolissen (2015) spaarbeleggen vrij (2017).

Het vervelende is dat hij nu voor zich zelf alleen al een afspraak bij een advocaat heeft lopen. Ik was liever eerst samen naar een MEDIATOR gegaan, maar ja,…..impulsief baasje.

vraagje: Ben je ervaringsdeskundige of zij je tips beroepsmatig onderlegd?

groetjes van een dolende Mieke

• john

even doorbijten, ga normaal scheiden, blijf zeker niet getrouwd, centjes netjes verdelen en begin met je eigen leven. ( of je doet het goed of niet).

succes.

• john

hij wil ongetwijfeld niet zijn scheepjes achterzich verbranden want als het hem niet bevalt komt ie gewoon weer terug en dan begint de ellende pas echt.

• Sleepy

Ik geloof dat deze vraag ook al gesteld was op het juridische prikbord en daar ook al antwoord gegeven was…

Gezien het feit dat hij al bij een advocaat is geweest zou ik er niet vanuit gaan dat getrouwd blijven een optie is… waarschijnlijk zal zijn vriendin daar trouwens verder ook niet blij mee zijn (ik weet dat ik het niet zou zijn in elk geval) Ikw eet niet hoe jullie getrouwd zijn maar als dat in gemeenschap van goederen is is dat van geen van beide verstandig… je blijft namelijk aansprakelijk voor elkaars schulden dan.. met andere woorden.. koopt zijn vriendin op zijn naam op de pof een mooie bontjas.. ben jij de klos als zij niet betalen…

Vanuit zijn oogpunt is het niet verstandig als hij de woning blijft betalen en jij van hem gaat huren.. hij blijft daarmee samen met jouw hoofdelijk aansprakelijk voor de woning en betaal jij de huur niet dan is hij het haasje… Verder is het belastingtechnisch ook heel onverstandig voor hem… alleen al omdat hij dan geen hypotheek voor een eigen woning zal krijgen…

Ik denk dat je moet gaan overleggen met een hypotheekverstrekker en gaan uitzoeken hoeveel inkomen jij nodig hebt om het huis te kunnen behouden.. dan uitzoeken hoeveel alimentatie hij jou kan betalen.. kijken of de hypotheekverstrekker daarmee accoord kan gaan.. Voordeel daarvan is dat je dan los van hem bent.. je eigen bedoening hebt en geen doen met hem hebt… geen risico's dat hij de hypotheek niet betaald en de bank jouw huis onder je kont vandaan komt veilen enzo…

• astrid

dank je “sleepy”.

Het huis verkopen lijkt op dit moment idd de beste oplossing. Alleen zal er nog geen overwaarde opzitten omdat wij het zelf pas sinds juni 2005 gekocht hebben.

En het huis zal waarschijnlijk toch ook nog wel de nodige tijd te koop blijven staan of we moeten onder de prijs gaan zitten…..maar dan houden we er helemaal niets aan over en misschien nog wel schulden.

kortom, heel veel haken en ogen. Maar ja…..we moetn door.

gegroet

• Marja

Hoi Mieke,

Houd er ook rekening mee, dat als jij gaat huren en hij hypotheek blijft betalen, maar er niet meer woont, hij na ongeveer 2 jaar de hypotheekrente niet meer mag aftrekken. De woning is namelijk niet meer zijn woonadres. Dus bruto maandlasten voor jullie appartement, worden dan netto maandlasten.

Marja