Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kids zelf kiezen??

• Dion

Goedendag iedereen,

Mijn eerste post op dit forum met direct een vraag, ik hoop dat iemand er een antwoord op weet.

Eerst een beetje voorgeschiedenis.

In 2000 zijn mijn vriendin en ik uit elkaar gegaan en onze 2 kids zijn bij haar gaan wonen.

Zowel mijn ex als ik hebben beide een nieuwe relatie en kunnen we allemaal redelijk goed met elkaar overweg.

Mijn vrouw is stapel op de kids en dit is wederzijds, ze behandelt ze als haar eigen.

Nu komt het probleem, opvoedkundig lopen de verschillen in de huishoudingen enorm uiteen. Dit heeft voor spanningen gezorgd en ben ik maar opgehouden goedbedoelde adviezen te geven.

Overal gaan wij achteraan zoals sporten, clubs, dingen regelen voor school. Ook breng ik ze overal heen want mijn ex heeft daar geen zin in.

De kinderen worden bij mijn ex een beetje aan hun lot overgelaten en opvoeding krijgen ze al helemaal niet.

Jaren geleden heb ik mijn ex gewaarschuwd! en gezegd dat ze het anders moet doen omdat ik voorzag dat de kinderen dan naar mij willen.

Nu zijn ze beide 8 en 11 jaar oud en de oudste (meisje) geeft al een half jaar stellig aan dat ze hier wil wonen, ik heb het eerst laten bezinken maar ze volhardt in haar keuze. En ik ben bang dat de jongste uiteindelijk hetzelfde gaat doen.

Ze zijn beide 2 á 3 doordeweekse dagen hier, en vrijwel alle weekenden, nu ze ouder worden grijpen ze alles aan om maar hier te zijn.

We hebben beide gezag over de kinderen, maar helaas zijn ze nog te jong.

-Maar kan mijn dochter bij mij wonen als ik de toestemming van mijn ex heb?

-Hoe wordt de alimentatie berekend in zo'n situatie?

-Ziektekosten?

Kortom hoe steekt alles in elkaar?

Excuses voor mijn lange verhaal.

Groet Dion,

• Pientje_1

Volgens mij mag je met toestemming van je ex (wel zwart op wit zetten en eventueel door een rechter laten bekrachtigen) je kind gewoon in huis nemen.

Bij google vond ik het volgende via de raad van kinderbescherming. Misschien heb je daar iets aan :

Ik zoek informatie als een kind niet meer bij haar moeder wilt wonen maar bij haar vader. Heeft de Raad die informatie voor mij?

U heeft niet aangegeven hoe oud uw zoon/dochter is. Indien uw zoon/dochter 12 jaar of ouder is kan hij/zij zelf naar de rechtbank, uw kind moet dan wel naar een rechtbank in het district waar hij/zij met moeder woont (raadpleeg het telefoonboek voor de adressen en tel. nrs.). Heeft uw zoon/dochter de leeftijd van 12 nog niet bereikt dan kan hij/zij de kindertelefoon bellen nummer 06-0432 (dagelijks gratis tussen 14:00 en 20:00 uur) en daar om advies vragen. Ook kan hij/zij bellen met de kinderrechtswinkel één ervan is in Utrecht, tel. nr. 030-2717883. U kunt zelf ook contact opnemen met een Bureau voor Rechtshulp (1e consult is gratis). Daar kunnen ze u advies geven over de eventuele juridische procedures die u zou kunnen starten.

Pientje_1

• Karin

Hoi Dion,

Ik zit met een soort gelijk verhaal, helaas!

Inmiddels is mijn oudste 13 jr en mijn jongste 10 jr. De bio-vader wil zijn kinderen niet meer zien, onder druk van zijn fam. wilde hij uiteindelijk wel enkele uurtjes eens in de 5 wkn op zondagmiddag voor hun vrij maken! Dit is nu enkele jaren geleden. Ik ben destijds naar een advocaat gegaan om raad, want als paps zich niets van zijn kids wil aantrekken en vindt dat hij met betalen van allimentatie aan zijn ouderlijke plicht voldoet dan ben ik van mening dat gezag geen zin heeft.

Maar ja, dat levert dan weer een innerlijk conflict op.

Een half jaar geleden kwam mijn oudste met de vraag waar ze naar toe moest als mij iets zou overkomen; naar papa was mijn antwoord; ik wil dat niet zei mijn dochter ik wil bij X (mijn huidige echtgenoot) blijven. Ze kon het geheel goed onderbouwen en dus maakte wij opnieuw een afspraak met een advocaat.

Daar leerden zij dat er heel veel mogelijk is, ook in jou situatie!

Ook voor kinderen onder de 12 jr zijn er opties mogelijk.

Mijn advies: Maak een afspraak met een goede advocaat die niet alleen voor de voordelen van vrouwen gaat of voor de winning case, neem je kind evt. mee zodat die 't verhaal kwijt kan. Je zult zien dat het veel ophelderd en dat je daardoor beter een evenwichtige keuze kan maken die goed is voor je kinderen.

Succes!