Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

werkt bank mee bij uitkopen?

• anne

Hallo beste mensen,

Weet iemand misschien meer over het zgn uitkopen?

Mijn ex-man wil in de echtelijke woning blijven wonen, ik wil graag mijn deel van de waarde van het huis. (de helft na aftrek van alle kosten)

Nu is het huis natuurlijk steeds meer waard geworden. Hij heeft geen riante baan. Ik hoop heel erg dat uitkopen een optie is. Het is nl het prettigst voor alle betrokkenen.

Maar is het redelijk om dit te hopen? Of kun je dat wel vergeten als je geen goed inkomen hebt, en dus niet een VEEL hogere hypotheek kan nemen?

Heeft de bank waar je de hypotheek hebt lopen hier misschien trucjes, foefjes of handigheidjes voor? Bijv uitstellen van betalen van de hypotheek van mijn deel, of een hypotheek waarbij je alleen rente betaalt, zodat hij er financieel gezien kan blijven wonen? Dank voor jullie aandacht en evt antwoord.

Vriendelijke groet,

Anne

• Johan

Beste Anne,

Voor een hypotheek moet je naar een geldverstrekker.

Verwacht daar geen menselijke trekjes, het is daar 100% puur zakelijk. Voor jullie is er zo weer een ander. Of het moet een kennis van jullie zijn…….

Verder is het heel simpel… De waarde van ‘jullie’ huis moet getaxeerd worden.

(Voor overdracht moet dit een officieel taxatierapport zijn, waarvoor de kosten wel aftrekbaar zijn voor de nieuwe eigenaar.)

De aanschafprijs die jullie destijds hebben betaald wordt hiervan afgetrokken en het restbedrag moet door 2 gedeeld worden. (Dit geld overigens alleen als je een aflossingsvrije hypotheek hebt, anders moet je berekenen wat voor schuld er nog op jullie huis rust) De ene helft is voor jou, de ander voor je ex. Wil je ex de woning behouden dan zal hij, of jou deel, uit eigen middelen aan jou moeten overmaken, of een nieuwe hypotheek afsluiten.

Houd er verder rekening mee dat eventueel te betalen partneralimentatie in mindering genomen wordt op het besteedbaar inkomen van je ex. Hierdoor is het voor je ex nog moeilijker om de financiering rond te krijgen. Kinderalimentatie is overigens vrijgesteld voor het verkrijgen van een hypotheek.

Mocht je nog meer vragen hebben.. stel ze gerust.

Met vriendelijke groet,

Johan.

• anne

Beste Johan, dankjewel voor je antwoord, hier was ik inderdaad al bang voor. Dan denk ik dat het inderdaad niet gaan zal. Ik wil nl wel graag verder met mn leven, evt kunnen we de verkoop uitstellen voor over een jaar of 2, maar uitkopen zal dan niet gaan. Maar toch gaan we ons eens laten informeren door een hypotheek-adviseur, als je de reclames ziet voor hypotheken wordt toch de indruk gewekt dat het allemaal heeeel makkelijk is, zoiets is dit natuurlijk ook, gewoon een andere hypotheek op hetzelfde huis dat nu duurder is dan toen. Lokkertjes natuurlijk….

Nogmaals bedankt, vriendelijke groet,

Anne