Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

naamsverandering

• patrick

Mijn vraag is mag een ex-partner die gaat trouwen na drie jaar (zoals zij zegt) de achternaam van ons kind laten veranderen zonder dat er toestemming nodig is van de rechtbank.

Is er iemand die mij daar antwoord op kan geven. Ik heb gezocht op internet maar kon hier weinig over vinden op internet

• nicol

hoi patrick,

het antwoord op je vraag is; nee.

dat mag niet zomaar,en al helemaal niet zonder toestemming van de rechtbank.

als een van de ouders van een kind het naam van het kind wil veranderen, moet daar echt eerst toestemming van de ex zijn gevraagd.

ook word gekeken of het in het belang van het kind is dat die een andere naam krijgt.

en voor zover ik weet moet de nieuwe partner van de ex ook eerst een aantal jaren voor het kind hebben gezorgd voor het kind de naam vanm de nieuwe partner krijgt.

er zal evt ook nog een onderzoek komen van de raad van kinderbescherming, als jij bijv geen toestemming wilt geven.

mijn ex heeft 2,5 geleden het kontakt verbroken met onze meiden.

als mijn kinderen de naam willen van mijn vriend, zal ik er ook zeker werk van maken.

op school en thuis gebruiken ze op dit moment mijn achternaam, maar officieel hebben ze nog de naam van mijn ex.

maar als ze serieus aangeven de naam van mijn ex niet meer te willen, zal ik zeker kontakt opnemen en alles op alles zetten om de wens van mijn kinderen waar te kunnen maken.

ze zijn gewoon verdrietig soms dat ze zijn naam nog hebben, maar hebben er misschien nog niet genoeg last van om aan mij te vragen het te willen starten de procedures van de naamsverandering aan te gaan.

ik kan me er zeker in mijn geval iets van voorstellen, ze hebben een achternaam van iemand die ze niet meer wil zien.

ik weet niet of er bij jou ook een bureua sociaal raadslieden is, maar ik ben er al een paar keer geweest, en ze kunnen je vaak antwoord geven op je vraag, ze hebben wetsboeken en dergelijke bij de hand, dus zeker het proberen waard.

ik wil je heel veel succes wensen met het uitvinden van hoe en wat.

• Pientje_1

Nicol, (en Patrick)

Het antwoord op de vraag is niet “nee” , maar “soms”.

Het is van een aantal factoren afhankelijk. Hebben de ex-partners gezamelijk gezag, wat is de leeftijd van het kind, is er nog contact tussen kind en niet verzorgende ouder, etc etc.

Mijn zoon heeft zijn naam namelijk laten wijzigen zonder toestemming van de rechtbankt en zonder toestemming van zijn bio-vader.

Voor meer info kun je ook altijd even kijken op postbus 51, daar kun je vanalles downloaden.

Pienjte