Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

advocaat van onvermogen?

• Yvonne mv Noa

Hellup :D

Ik snap er helemaal niks meer van.

Ik heb besloten dat ik niet meer door kan met mijn huidige man.

Hij werkt full-time maar verdiend niet erg veel (ongeschoold) en ik werk helemaal niet.

Nu belde ik een advocaat hier in de buurt, en de telefonist vertelde mij hoe het ongeveer in zijn werk ging, omdat de advocate zelf er niet was.

Hij begon gelijk over het eerste gesprek dat 75 euro kost. Dat hebben we niet.

Mijn man verdiend te weinig om ff 75 euro te kunnen missen, en ik werk helemaal niet, en heb ook geen uitkering o.i.d.

De telefonist zei dat ik dan een toevoeging of iets zou krijgen?

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Moet ik toch iets van die 75 euro betalen?

Of wordt zij dan een advocaat van onvermogen, of moet je daar weer speciaal achteraan?

Kortom: help!

Yvonne

• Danielle

Hallo Yvonne,

Geen paniek. Het begrip advocaat van onvermogen is alweer oud. Het heet tegenwoordig Toevoeging, maar het houdt gewoon hetzelfde in. Het verschil zit em in het feit dat de rechtbank dit nu toewijst terwijl je vroeger even naar het gemeentehuis ging en een stempeltje in een folder kreeg.

Succes!

Groetjes Danielle

• Johan

Yvonne,

Als je op voorhand zo zeker weet dat je wilt scheiden, dan zou je je eigenlijk ook moeten/kunnen afvragen hoe je na de scheiding in je eigen behoefte zult voorzien.

Ik bedoel, ondanks het feit dat jij geen inkomen hebt, is je man blijkbaar wel in staat om zijn gezin te onderhouden.

Als jij van hem gaat scheiden, zul je in je eigen behoefte moeten voorzien.

En aangezien je man een ‘laag’ inkomen heeft, zal er ook weinig geld voor partneralimentatie en kinderalimentatie beschikbaar zijn.

En als je dan toch moet gaan werken voor de kost, zou je daar misschien beter nu al mee kunnen beginnen..

Bijkomend voordeel ; je kunt dan gelijk ook je advocaat betalen.. ;)

Met vriendelijke groet,

Johan.

• Sleepy

Kijk voor informatie over gesubsidieerde rechtsbijstand (de toevoeging) eens op de site van postbus 51 of op www.rvr.org…. Indien je in de onderste laag valt betaal je geloof ik iets onder de 100 euro…

• Yvonne mv Noa

Daar heb ik al gekeken, maar je moet het loon invullen over 2005.

Das niet helemaal eerlijk omdat ik toen fulltime werkte als leidinggevende… Dus wat moet ik daar nou mee?

Voor Jan: Ik heb een dochter van 8 maanden, kom ik niet gewoon in aanmerking voor een uitkering/bijstandsuitkering?

Wat ik er van begrepen heb, kan dat, totdat je kind 4 jaar is…

• Sleepy

Als je inkomen dit jaar lager is dan in het peiljaar kan je een peiljaarverlegging aanvragen.. dan wordt het inkomen dat je nu hebt meegenomen… Als je een uitkering gaat aanvragen kunnen ze je hier eventueel ook mee helpen of naar de juiste weg verwijzen…

• Sleepy

Een uitkering heb je trouwens altijd recht op mits je niet in je eigen onderhoud kan voorzien… je krijgt dan echter wel een sollicitatieplicht.. in sommige gevallen en in sommige gemeentes kan je vrijgesteld worden van die plicht omdat bv je kind nog te jong is.. Standaard is echter tegenwoordig dat iedereen in principe zou moeten kunnen werken en dus een sollicitatieplcht heeft… de gemeente kan daar na aanvraag van jou dus echter van afwijken als zij dat nodig vinden…