Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Uit elkaar: en het huis dan?

• Willem

Niet getrouwd, dus geen echtscheiding, maar hoop dat er hier toch mensen zijn die hier antwoord op weten:

Mijn vriendin en ik hebben een jaar geleden een huis gekocht. Geen samenlevingscontract etc.

Twee maanden geleden heeft ze me laten zitten voor een ander. Ze is toen een paar dagen uit huis gegaan, maar komt er nu achter dat die nieuwe relatie niks wordt. Ze kan nu nergens meer heen (familie en vriendin hebben het na een paar dagen ook wel gehad), dus nu komt ze terug in ons huis, “want ze betaalt de helft van de lasten en het is ook haar huis”…

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar ik ga er ondertussen aan onderdoor. Temeer omdat ze nu zegt het huis voorlopig niet kwijt te willen, omdat ze eerst nog een aantal dingen wil opknappen om zo te verkoopprijs op te krikken…

Wat kan je hier nu mee (NB: geen van beiden kan alleen in het huis blijven wonen; te hoge lasten)? .

1. heeft ze het recht om weer vrolijk in ons huis terug te komen (ik vrees van wel)?

2. kan ze voorkomen dat het huis verkocht wordt en het oneindig rekken?

3. ben ik verplicht de hypotheek te blijven betalen als zij er alleen in blijft en ik er wegens psychische problemen uit moet (trek het niet om met zo iemand samen te blijven wonen).

4. is er een manier om het huis te verkopen als 1 van beide niet wil? Kan je bv. naar de bank gaan en uitleggen dat je niet van plan bent om de hypotheek nog langer te betalen en zo desnoods een gedwongen verkoop afdwingen?

5. iemand nog advies? Liefst wil ik haar het huis uit hebben, aangezien ze mij heeft laten zitten en het huis heeft verlaten. Vervolgens zou ik dan zsm. het huis in de verkoop willen gooien en overnieuw willen beginnen.

• Jane

http://www.echtscheidingswijzer.nl/eigen-huis.html

• Jane

Sorry; je bent niet getrouwd.

Ik ga er vanuit dat als het huis op beider naam staat het ook gedeeld moet worden.

• Dianne

Hoi Willem,

Mijn vriend zit met ongeveer de zelfde vragen als jij hebt gehad, hij is van ellende 3 jaar geleden weggegaan, zijn ex woont er nu nog steeds, ze blijft zeggen dat het huis verkocht zal worden maar het staat nog steeds niet te koop. Heb je inmiddels al antwoorden hierop gevonden ?

Kun je ons helpen ?

Alvast bedankt.

• Mar

Dianne,

Het bericht waar jij op gereageerd hebt is van april 2007……….

Het is te hopen voor Willem dat er inmiddels inderdaad een oplossing is gevonden, maar of Willem nog antwoord geeft is de vraag.

• Ernst

Hoi Willem,

Ik lig in scheiding en heb bijna hetzelfde probleem.

Ik ben bij een onafhankelijke hypotheekverstrekker geweest en hij kon mij vertellen dat( in mijn geval) wij allebei hoodverantwoordelijk zijn.

De hypotheek is op beide lonen verstrekt dus op 1 loon kan ongeveer de helft geleend worden.

Daarmee gaat een bank nooit mee accoord.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt en erg veel sterkte toegewenst.

Ernst