Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kinderalimentatie

• Bas van Leeuwen

Beste mensen,

Ik heb een eenvoudige vraag aan jullie. Ik ben gescheiden en uit het vorige huwelijk is een kind gekomen. Nu betaal ik voor mijn zoon elke maand een x bedrag. Mijn vraag is het volgende. Als mij wat overkomt, ik bedoel dat ik hier niet meer ben, moet mijn vrouw dan voor mijn zoon betalen? Ik heb al gezegd dat dit volgens mij niet hoeft. Want mijn vrouw heeft geen voogdij over hem. Misschien dat jullie een duidelijk antwoord hierop kunnen geven.

Het kan gebeuren dat ik er niet meer ben omdat mijn beroep bij tijd en wijle levensgevaarlijk kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoord hierop.

• Nicole

Jouw huidige vrouw hoeft niet voor jouw kind te betalen als jij er niet meer bent, dus geen zorgen maken aub.

• lotte

Hoi Bas,

Wat Nicole zegt dat klopt. Jouw huidige vrouw hoeft niet te betalen voor de kosten van jouw kind als je bent overleden. Overigens dat hoeft ze ook niet als je nog leeft.

• Danielle

Hoe het exact in de praktijk gaat weet ik natuurlijk niet, maar ik ben daar zelf ook al eens naar op zoek geweest. Dit zegt het Burgerlijk Wetboek:

Artikel 395a | BW1, Boek 1, Titel 17, Afdeling 1

1.Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

2.Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.

En dan ook nog dez' en ik denk dat dat je antwoord dan is:

Artikel 395 | BW1, Boek 1, Titel 17, Afdeling 1

Een stiefouder is, onverminderd het bepaalde in artikel 395a van dit boek, alleen verplicht gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap levensonderhoud te verstrekken aan de tot zijn gezin behorende minderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner.

Goed gelezen en begrepen is zij dus inderdaad niet verplicht om door te betalen voor jouw zoon als jij komt te overlijden of als jullie ooit uit elkaar mochten gaan, tenzij een rechter anders bepaald heeft.