Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voorlopige voorziening

• nieuweling

Kan iemand mij vertellen welke elementen de rechtbank zal gebruiken in de procedure van de ‘voorlopige voorzieningen’ voor het voorlopig toewijzen van de echtelijke woning? Dus de bepaling wie van de twee partners het huis zal moeten verlaten gedurende de periode van de echtscheidingsprocedure? De situatie is als volgt:

Huis: koophuis in gedeeld eigendom

Partner 1: geen baan, geen inkomsten

Partner 2: vaste part-time baan

2 kinderen onder de 12

Bedankt voor een ervaringsdeskundige reaktie.

• Johan

Beste ‘nieuweling’,

Ga ermaar van uit dat de woning (in 1e instantie) word toegewezen aan de partner die de kinderen toegewezen krijgt of in ieder geval momenteel verzorgt.

Uiteraard kan dat veranderen als blijkt dat deze partner de woning niet kan behouden, er is immers sprake van een koopwoning.

Totdat de partner die de kinderen toegewezen heeft gekregen, of verzorgt in afwachting van definitieve afspraken, niet over ‘eigen’ woonruimte beschikt zal de partner die wel financiele middelen heeft om de woning te behouden (als die daar behoefte aan heeft) elders moeten wonen, en zelfs bij moeten dragen in de kosten.

UItgangspunt voor ‘iedere rechter’ zal zijn dat de kinderen zo weinig mogelijk last mogen hebben van een echtscheiding.

Ik ben van mening dat de niet verzorgende ouder in dergelijke gevallen van vet de pineut is…..

Met vriendelijke groet,

Johan.

• nieuweling

Johan,

Bedankt voor je reaktie, maar denk je niet dat de rechter ook rekening houdt met wie de echtscheidingsprocedure heeft opgestart? Als beide partners de kinderen verzorgen zou het toch logisch zijn dat diegene die de procedure opstart dan ook het huis verlaat, in afwachting van de definitieve uitspraak en eventuele overname van de woning door een van de partners?

• Johan

Nieuweling,

Wat ik denk is niet relevant.

Het gaat erom wat voor de kinderen de beste oplossing is.

En in Nederland is het nog steeds zo dat veelal ‘Vaders’ voor het inkomen zorgen en ‘Moeders’ voor de kinderen zorgen.

Naar ‘wie heeft het initiatief genomen tot de scheiding’ wordt naar mijn weten niet gekeken. Dat zou veelal uitdraaien op moddergooien over en weer, en laat dat nou net niet goed zijn voor de kinderen …..

Ik ben ook ‘het huis uit gevlucht’, en heb in een tijdelijke woning de scheidingsperiode uitgezeten. Daarna heeft mijn ex nog ruim een jaar in onze koopwoning gezeten, waarvan inmiddels zeker was dat ik mijn ex zou uitkopen.

En je raad al wie gedurende de periode tot mijn ex eigen woonruimte kreeg toegewezen voor ‘alle’ woonlasten en alimentatieverplichting opdraaide..

Ik was alleen zo slim om in het convenant op te nemen dat mijn ex pas over het bedrag van de helft van de overwaarde kon beschikken nadat zij zich in ‘mijn’ woning had uitgeschreven en ik mijn intrek kon nemen in MIJN woning.

Geloof mij maar ; op het moment dat jij en je ex besloten hebben om te scheiden ben jij aan de goden overgeleverd en kan je ex, alsmede je kinderen, genieten van alle voordelen die een gescheiden vrouw heeft.

Succes… ;)

Johan.

• Chantal

Hallo nieuweling!!

Wij hebben ook een koopwoning. Ik ben degene wie de scheiding heeft aangevraagd. Bij ons wordt de voorlopige voorziening als volgt: Ik blijf met de 2 kinderen in “ons”huis wonen. Mijn ex woont elders bij familie in. Alle kosten worden betaald van ons huis door ex en ik krijg alimentatie voor de kinderen. Ik mag in dit huis blijven zodat mijn ex mij de tijd moet geven om een andere woning te kunnen huren.

Groetjes,

• Johan

Goh….

Dit komt toch aardig overeen met hetgeen ik schertste….

Do I need to say more ?

• Henk

Quote: “wie van de twee partners het huis zal moeten verlaten gedurende de periode van de echtscheidingsprocedure”

-

Het is niet altijd nodig dat 1 van de 2 het huis verlaat. In “goed” overleg kan je ook besluiten om in hetzelfde huis te blijven wonen (meestal uit kosten overweging)totdat degene die uiteindelijk vertrekt een andere woning heeft gevonden.

• Nicole

De vrouw met kinderen

• Nicole

Als je zover bent hoef je ook niet aan voorlopige voorzieningen te beginnen Henk

• Johan

Nicole,

Uit het antwoord dat je gaf op het advocaten prikbord waaruit bleek dat je het niet altijd bij het juiste eind hebt.

( Zie http://www.prikpagina.nl/read.php?f=844&i=190452&t=190452 )

Daarom vraag ik me af wat er volgens jou gebeurd als de kinderen in de situatie van ‘nieuweling’ toegewezen worden aan de man ?

Met vriendelijke groet,

Johan.