Nieuweling,
Wat ik denk is niet relevant.
Het gaat erom wat voor de kinderen de beste oplossing is.
En in Nederland is het nog steeds zo dat veelal ‘Vaders’ voor het inkomen zorgen en ‘Moeders’ voor de kinderen zorgen.
Naar ‘wie heeft het initiatief genomen tot de scheiding’ wordt naar mijn weten niet gekeken. Dat zou veelal uitdraaien op moddergooien over en weer, en laat dat nou net niet goed zijn voor de kinderen …..
Ik ben ook ‘het huis uit gevlucht’, en heb in een tijdelijke woning de scheidingsperiode uitgezeten. Daarna heeft mijn ex nog ruim een jaar in onze koopwoning gezeten, waarvan inmiddels zeker was dat ik mijn ex zou uitkopen.
En je raad al wie gedurende de periode tot mijn ex eigen woonruimte kreeg toegewezen voor ‘alle’ woonlasten en alimentatieverplichting opdraaide..
Ik was alleen zo slim om in het convenant op te nemen dat mijn ex pas over het bedrag van de helft van de overwaarde kon beschikken nadat zij zich in ‘mijn’ woning had uitgeschreven en ik mijn intrek kon nemen in MIJN woning.
Geloof mij maar ; op het moment dat jij en je ex besloten hebben om te scheiden ben jij aan de goden overgeleverd en kan je ex, alsmede je kinderen, genieten van alle voordelen die een gescheiden vrouw heeft.
Succes…
Johan.