Ben ruim 2 jaar terug gescheiden. We hadden behoorlijk wat schulden. Mijn ex en ik hebben besloten dat ik de schulden op me zou nemen. Zij deed afstand van haar partneralimentatie (want wilde niet meer van mij afhankelijk zijn) en, zolang ik de schulden aan het aflossen ben, ontvangt ze geen kinderalimentatie, aangezien ik die draagkracht niet heb, want schuld aan het aflossen…
Alimentatiebedrag zou rond de 300 euro per maand zijn. Ik heb de schulden nu bijna afgelost (10.000, dus bijna 3 jaar afbetalen).
Mijn ex ziet nu natuurlijk geld aan de horizon verschijnen en heeft mij te kennen gegeven dat ik mijn advocaat maar eens moet vragen hoeveel geld ik aan haar moet betalen. Lijkt mij nogal de omgekeerde wereld: zij wil geld zien, waarom moet ik daar dan achteraan gaan?
En ze meent nu met terugwerkende kracht alsnog 3 jaar alimentatie kunnen opeisen, omdat ze heeft gezien dat ik een keer “iets voor mezelf heb gekocht dus geld over had wat ik ook aan de kinderen had kunnen uitgeven”. Alsof je als gescheiden vader 18 jaar lang nooit meer iets voor jezelf mag kopen.
Mijn vragen:
1- met terugwerkende kracht alimentatie toegewezen krijgen lijkt mij stug (gemeente heeft al aangegeven dat ze 3 jaar lang niks op mij zullen verhalen wegens draagkracht, oftewel: ik had en heb het geld nog niet)?
2- kan ze zich ‘bedenken’ en alsnog partneralimentatie gaan eisen, hoewel ze daar oorspronkelijk vanaf zag?
3- kan ze elk jaar een herziening aanvragen, zodat ik de helft van elke cent die ik meer ga verdienen in de toekomst aan haar moet afstaan? Oftewel: als je ex-partner ooit van krantenjongen naar miljonair zou gaan heb je dan opeens recht op de helft van een miljoenensalaris
4- we hebben afgesproken dat ik de schulden afbetaal en zolang geen alimentatie betaal. Nu is dit een rekbaar begrip: 33 x 300 + 9900, maar 990 x 10 ook. Heeft ze een punt als ze hiermee naar de rechter gaat om alsnog met terugwerkende kracht alimentatie te eisen? Ik bedoel: ze heeft recht op 300 euro p/m. Dan zou je kunnen denken dat ik net zolang niet betaal totdat de ‘waarde’ van de schuld in maanden is bereikt: dus ongeacht wat er nog aan restschuld is, na 10.000 / 300 = 33 maanden had ik de schuld kunnen afbetalen met het alimentatiebedrag, dus vanaf maand 34 betalen, ongeacht of ik de schuld heb afgelost?