Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheidings forum

• Miek

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en probeer dit forum uit voor een luisterend oor en advies. Twee weken geleden hebben mijn man en ik een convenant, ouderschapsplan en boedelverdeling gezamelijk ondertekend en naar een advocaat gestuurd. Na 2 jaar praten en voor mij nog langer nadenken ben ik namelijk tot de conclusie gekomen dat ik niet meer met hem verder wil. Over de redenen zal ik hier niet uitwijden. Het komt erop neer dat we er vrede mee hebben nu en ik met onze 2 kinderen (6 en 8) het huis ga verlaten. Afgelopen maandag gebeurde er iets vreselijks; geheel tegen alle verwachtingen verlies ik mijn baan! Een advocaat behandelt de zaak want ik ben niet verwijtbaar en mijn baas wel. Er spoken nu allemaal gedachtes door mijn hoofd en een belangrijke is natuurlijk; krijg ik nog werk binnen de komende 2 jaar. Hier ga ik uiteraard alles aan doen. Ik vroeg mij wel af of ons convenant moet worden herzien en op welke manieren dit kan. Ik bedoel de alimentatie is gebaseerd op een partime salaris van mij en dat valt nu weg. Ik zing het wel uit voorlopig straks maar wat als ik na de WW periode werkeloos blijf. Dan ben ik gedwongen mijn spaargeld op te eten. Ook mijn nieuwe woning zal er anders uit gaan zien als ik in gedachte had ivm de te verkrijgen hypotheek.

Wie kan mij vertellen welke stappen we moeten nemen? Opnieuw het convenant indienen met een afspraak hierin? Dan begint de scheidingsaanvraag dus helemaal opnieuw? (deze duurt nu al max 6 weken!)

Ik hoor het wel van jullie

Miek

• Deborah

Mijn vraag is; ik heb de volledige zorg van de kinderen, 11 en 7 jaar. Kinderen zijn 2 weekenden bij hun vader. Ik krijg allimentatie van mijn ex maar naast deze alimentatie betaald hij helemaal niets extra's. Geen contributie voor hun sporten, extra schoolkosten etc etc. Hoe gaat dit bij jullie? En ben erg benieuwd want hoe ouder de kinderen hoe duurder ze worden. En de indexatie is dit jaar ook maar 0.9 procent dus daar worden we net blij van.

Alsvast bedankt voor je antwoord.

• Frans

Wellicht is het beter om in het vervolg een nieuw topic te starten maar vooruit.. :)

Als je gaat googlen zul je al gauw merken dat je alle kosten die je als verzorgende ouder voor je kinderen maakt zelf dient te betalen.

Tijdens de onderhandelingen over de hoogte van de KA (kinderalimentatie) en PA (partner alimentatie) is je verteld dat de ‘behoefte’ moet worden bepaald en vervolgens ook een draagkrachtberekening.

Hiermee kunnen advocaten uitrekenen hoeveel geld jij nodig hebt om alle kosten voor jullie kinderen te kunnen betalen.

Aan de hand van de uitkomsten van de draagkrachtberekening wordt vervolgens bepaald hoeveel geld jij per maand bijdraagt aan de kosten van jullie kinderen en hoeveel geld je ex bijdraagt. De verdeling is afhankelijk van jullie inkomen. Mocht jij als verzorgende moeder, geen of onvoldoende inkomen hebben, en je ex heeft zo'n riant inkomen dat er na de berekening voor de hoogte van de KA nog geld over is, dan kun je zelfs aanspraak maken en recht hebben op PA. De bedragen staan in het door jullie beide ondertekende convenant.

Hoe dan ook.. jij wordt geacht om alle kosten die jij, als verzorgende moeder, maakt voor je kinderen te betalen. Jouw ex hoeft (mag wel) naast de KA en evt PA niets extra te betalen.

Mocht jij het bedrag te laag vinden dan kun jij altijd een herberekening laten uitvoeren, hiervoor heb je weer een advocaat nodig.

• pinguin

Beste Miek,

Volgens mij kun je gewoon een nieuwe draagkrachtberekening laten maken en die doorsturen naar de tegenpartij, voordat het voorkomt.

Een groter probleem is denk ik je nieuwe woning. Op basis van WW krijg je geen hypotheek.