Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Echtscheiding en BV

• Linda

Hallo allemaal,

Ik heb ‘n korte vraag aan jullie. Ik ben bezig met ’n verslag op school en er is 'n volgende situatie:

Stel ‘n paar gaan scheiden die in gemeenschap van goederen zijn gehuwd. De man heeft ’n BV met ‘n netto winst van E 20.000 en ’n bruto salaris van E 80.000 en deelt geen dividend uit.

Hoe worden de inkomsten uit de BV nu verdeeld na scheiding?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Linda

• Nicole.

De vrouw kan de helft van de hele BV opeisen als ze zou willen.

• Linda

Ik begrijp uit jou reactie dat die dan bijv. ook de helft van de pand, voorraden etc. kan opeisen.

Kan die dan ook de helft van de netto winst opeisen?

• Ad

De aandelen van de BV vallen in de boedel, dus de vrouw heeft recht op de helft van de aandelen. (als de aandelen op naam van de man staan). Vervolgens moeten de aandelen gewaardeerd worden. Deze geldelijke waarde valt de vrouw toe. De man kan deze waarde aan de vrouw uitkeren. War hij dit geld vandaan haalt is vraag 2. Het is dus niet zo, dat de vrouw de activa (pand, voorraden debiteuren) van de BV kan opeisen.

• frank

Beste Linda,

Ik denk dat ik je verder kan helpen. De draagkracht van de ondernemer wordt bepaald door zijn totale (reeël te verwachten) inkomen. Over de wijze waarop de winst moet worden meegerekend, bestaan verschillende visies.In beginsel kan zowel de (bruto)winst als het salaris meetellen voorzover de winst uitkeerbaar is.

Daarnaast behoren de aandelen tot de huwelijksgemeenschap en moeten deze (na waardering) worden gedeeld. Als je geïnteresseerd bent in de onderlinge samenhang tussen de vermogensafwikkeling en de alimentatieberekening, kan ik je een artikel dat ik hierover schreef toesturen.

Succes met je opdracht!

mr Frank van den Barselaar

• GJ

De vrouw kan natuurlijk ook gewoon voor 50% mede-eigenaar blijven van de BV.

• corein

Ik zou graag het artikel willen lezen van Frank van Barselaar en zou ook graag willen weten of iemand als zij in de b.v. blijft of ze dan ook meedeelt in de winst van de bv.

• frank van den BarselaaR

Je kunt het artikel plus nog veel meer informatie inmiddels vinden om de website www.frankaboutmoney.com

onder de rubriek “u ligt in (echt)scheiding”, kun je vervolgens kiezen voor “ondernemers in echtscheiding”.

Succes ermee! als je er niet uitkomt kun je me ook mailen of bellen (voor info zie website)

• M.Smit

Bij scheiding wil de man in de echtelijke woning blijven wonen. Bij alimentatieberekening voor de vrouw blijft een groot deel aan de zijde van de man om de bruto rente van die woning te kunnen bekostigen. Een scheve verdeling dus. Kan de vrouw 50% van de berekende bruto rente van de man aftrekken als alimentatie omdat dit een uitkering is in de kosten van levensonderhoud? Was de man echter niet in de woning gebleven dan had de vrouw veel meer inkomen gehad door een hogere alimentatie.