Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Partneralimentatie

• Babs

Hallo,

Ik heb een vraag over de partneralimentatie.

Ik ben inmiddels ruim 5 jaar gescheiden en heb 1 kind van mijn ex.

Op dit moment ben ik na jaren eindelijk weer aan het werk.

Nou vraag ik me af of hij nu bij mij aan zou kunnen kloppen voor partneralimentatie.

Hij heeft al die jaren nog geen cent voor mij betaald terwijl dat wel door de rechter was vastgesteld. De kinderalimentatie betaald hij ook niet.

Hij dreigt ermee, dat als er beslag op zijn loon word gelegd, dat hij dan ontslag zal nemen omdat hij niet van plan is om voor ons te betalen.

Maar als hij nou zonder werk komt te zitten moet ik dan voor hem gaan betalen, omdat ik nu werk?

Alvast bedankt voor de reacties.

• Ad

Dit moet via de rechtbank worden gevraagd, waarbij een nieuwe draagkrachtberekening wordt gemaakt. Wat de rechter hierover beslist is afhankelijk van de draagkrachtberekening.

Ik zou gelijk een eis tot betaling van de achterstallige aliemtatie vragen.

• Anne-Mieke

Als de rechter heeft bepaald dat uw ex partner- en kinderalimentatie aan u moet betalen, dan kunt u de achterstallige alimentatie tot vijf jaar terug via een deurwaarder laten vorderen. Indien nodig legt de deurwaarder dan loonbeslag. U moet zich niets aantrekken van het dreigement van uw ex. Ten eerste valt nog te bezien of hij inderdaad ontslag gaat nemen. Ten tweede kan de deurwaarder óók nog beslag leggen op goederen van uw ex. En ten derde hoeft u géén partneralimentatie aan uw ex te betalen als hij zonder werk komt te zitten en kan ook de gemeente niet zijn bijstandsuitkering op u verhalen. Dat is n.l. alleen mogelijk als er sprake is van een causaal (oorzakelijk) verband tussen de scheiding en zijn behoefte aan onderhoud. Die behoefte is dan echter niet veroorzaakt door de scheiding, maar is het gevolg van zijn ontslag en daardoor ontstaat er dus ook geen onderhoudsverplichting voor u.