Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kinderbijslag na verhuizing

• Vader

Mijn zoon woont sinds begin oktober bij ons in huis. Hiervoor woonde hij grotendeels bij zijn moeder. Het contact met de moeder is zeer slecht.

Ik heb besloten om deze verhuizing niet bij de rechtbank te laten vastleggen om mijn kind zo weinig mogelijk te belasten. Maar..

Hoe regelen we dat straks de kinderbijslag op mijn rekening gestort wordt?

Vader

• wendy

Als je zoon op 01.10.2007 bij je woont is de kinderbijslag van 01.01.2008 voor jou bestemd. Woont hij vanaf 02.10.2007 dan heb je geen recht op de kinderbijslag van 01.01.2008 maar pas vanaf 01.04.2008. Wijzigingen kun je doorgeven via sociale verzekeringsbank. Let wel op , als je niets via de rechter doet en de moeder geeft aan dat zoon nog bij haar woont (ook al heb je hem laten overschrijven) dan moet jij aantonen dat hij feitelijk wel bij jou woont. Erg moeilijk maar zo is het wel.

• Anne-Mieke

Het is voldoende als Vader het kind op zijn adres laat inschrijven bij de gemeente. Het werkelijke woonadres van het kind vormt n.l. de grond voor het recht op de kinderbijslag en dus niet de uitspraak van de rechter.

Toen mijn zoon ruim voor de peildatum van de kinderbijslag van mijn ex naar mij verhuisde is dat ook niet door de rechter vastgelegd. Ik heb mijn zoon op mijn adres ingeschreven en toen mijn ex beweerde dat hij op de peildatum nog steeds bij hem woonde was mijn ex degene die dat bij de SVB moest bewijzen. Met de eerdere uitspraak van de rechter nam de SVB toen geen genoegen op grond van het feit dat ouders ook van zo'n uitspraak mogen afwijken.

• wendy

Het is iets anders als het niet aan te tonen is door één van de partijen waar het kind op de peildatum woonde. Als het wel aan te tonen was dat de feitelijke verblijfplaats op de peildatum anders was dan de ingeschreven plaats bij de gemeente dan gaat de kinderbijslag naar degene waar het kind feitelijk was en niet naar degene waar het kind via de gemeente ingeschreven stond

• Anne-Mieke

Dat is inderdaad zo, maar als het kind op de peildatum op het adres van de ouder staat ingeschreven waar het ook wérkelijk woont dan kan de andere ouder het tegendeel natuurlijk nooit bewijzen.

• wendy

Jawel hoor, ik heb in mijn omgeving zo'n situatie.

• Anne-Mieke

Een situatie waarbij de ouder kon bewijzen dat het kind bij hem/haar woonde terwijl het in werkelijkheid bij de andere ouder woonde en daar ook ingeschreven stond? Dan ben ik toch wel benieuwd met wat voor bewijsstukken dat gelukt is. Dus, vertel! Want als dat inderdaad mogelijk is, dan is er toch iets goed mis.