Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vermogen na scheiding

• Peter

Ik ben 6 jaar geleden gescheiden en ga over een paar maanden weer trouwen. In de afgelopen maanden heb ik een aanzienlijk vermogen opgebouwd. Kan mijn ex-vrouw hier nog aan spraak opmaken?

Ik zie een reactie tegemoet,

Peter

• Erwin

hoewel ik weet dat je een verstandige man bent, wil ik je de uitspraak van een wijs man niet onthouden, hij vertelde me eens: ‘een ezel stoot zich geen twee keer aan de zelfde steen’, oftewel hij bedoelde hiermee aan te geven dat 1 keer trouwen al niet zo slim is, maar dat 2 keer trouwen nog veel dommer is. Denk je dat die wijze man gelijk had?

En zover mijn informatie reikt, kan het niet zo zijn dat een ex-partner alsnog recht heeft op een deel van jouw huidige vermogen, doch soms worden bij een echtscheiding financieel technische afspraken gemaakt die pas in de toekomst uitgewerkt worden. Denk hierbij aan de situatie dat ex-geliefden niet in staat zijn elkaar uit te kopen, de ene in de koopwoning blijft wonen en pas dan over de overwaarde af rekent, op het moment dat hij/zij de woning verkoopt.

succ6

• Anne-Mieke

Nee Peter, je ex kan geen aanspraak maken op dat vermogen (tenzij ze nog een vordering op je heeft openstaan). Als jij alimentatie betaalt aan je ex en je ex dient een herberekeningsverzoek bij de rechter in, dan zullen wél de rente en andere inkomsten uit dat vermogen worden meegeteld bij de draagkrachtberekening.

En heb je m.b.t. je toekomstige huwelijk gedacht aan huwelijkse voorwaarden?

• Peter

Ok dank!