Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Woning overnemen na scheiding

• Lizzy

Hallo,

Ik heb even eenvraag over het overnemen van een koopwoning.

Wij waren getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een huis gekocht. Nu met de scheiding is er een optie om de woning over te nemen.

Mijn vraag is nu: wat moet er allemaal gebeuren als ik de woning wil overnemen? Wat moet ik regelen? Aan welke zaken en kosten moet ik denken? Waar moet ik allemaal rekenschap mee houden?

In eerste instantie zou mijn ex de woning overnemen maar er zit geen actie in dus nu is het idee bij mij opgekomen om het zelf te proberen. Maar ik heb geen idee of ik dat kan en wat ik dan moet doen.

Wie heeft goed advies voor mij?

• Jet

Jullie moeten samen bepalen wat de waarde van het huis is, als jullie er niet uitkomen kun je een makelaar inschakelen. Maar wellicht vindt je man het belangrijk dat jij erin kunt blijven wonen en hoeft hij niet het onderste uit de kan te hebben.

Als de waarde is bepaald trek je er de hyp.lening vanaf. Dan heb je de overwaarde. De helft ervan zou je aan je man moeten betalen om hem uit te kopen.

Of je dit kunt betalen hangt af van je financiele situatie, daarvoor kun je contact opnemen met een hypotheek adviseur of bank.

Over het bedrag waarvoor je je man uitkoopt hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen. (dat scheelt weer een beetje)

De hyp.lening die op het huis rust moet je dan op jouw naam zetten.

Je moet je afvragen of je dit allemaal kunt betalen. De huidige hypotheek + de extra lening die je nodig hebt om je man uit te kunnen kopen.

De bank wil graag weten wat je inkomsten zijn. Kinderalimentatie wordt daarbij niet meegenomen. Dus jullie moeten ook al weten wat je aan eventuele partnerali. gaat krijgen.

• Lizzy

Hallo Jet,

De woning heeft geen overwaarde. Eerder een onderwaarde.

Hij wil de woning graag zelf houden maar doet er nu helemaal niks voor. Vandaar dat ik bekijk of ik nu niet zelf actie kan ondernemen. Heb ik nog te maken met kosten koper? en is er een voordeel als het gaat om een woning in bewoonde staat?

Op dit moment heb ik een tijdelijke baan, dus het is afvragen of het lukt. daarbij moet de woning aardig opgeknapt worden.

Heb je nog meer advies in deze?

Groetjes Lizzy

• Jet

Kosten koper is ongeveer 10 procent en bestaat uit meerdere kosten. Zoals de afsluitprovisie van hypotheek, en 6 procent overdrachtsbelasting. En die 6% overdrachtsbelasting hoef je niet te betalen.

Als je bij echtscheiding je partner uit wilt kopen wordt de vrije verkoopwaarde aangehouden, niet de waarde van een woning in bewoonde staat.

Je kunt het beste naar een hypotheek adviseur of bank gaan om je plaatje voor te leggen. Dit is vrijblijvend en kost je niets. Daarna weet je meer. Met een tijdelijke baan is het vaak moeilijker om een hypotheeklening te krijgen.

succes