Nadat ik me dagenlang zenuwachtig heb lopen maken om het mijn man te vertellen, dat ik echt niet meer verder wil durfde ik het uiteindelijk op zondagmiddag om een uur of twaalf te zeggen.
Hij reageerde alsof er een donderslag bij heldere hemel plaatsvond. Helemaal niet verwacht…
Maar hij weet al heel lang dat ik bij hem weg wil, in maart j.l., na lange gesprekken met advocaat en relatietherapie toch weer voor de relatie gegaan. Maar dat ging de periode erna nog geregeld mis.
Meerdere keren heb ik het aangegeven, ik zag tegen de vakantie op, wilde geen plannen maken voor een verbouwing. (En in 2004 was ik ook al bij een advocaat geweest, in 2002 heb ik gezegd ermee te stoppen en in 2000 ook. Iedere keer weer praten praten.
Maar het loste niets op.)
De hele zondag was het doodstil tussen ons.
's avonds laat en de hele nacht eropvolgend was het bonje. Hij was zo ontzettend gruwelijk kwaad. Ik heb hem laten tieren en razen. Ondertussen dronk hij een halve fles whisky leeg en daar werd het niet beter op. Het maakte me ook een beetje bang.
Wisselend huilen, schelden dan weer op me in pratend, dat ik het moest proberen, hij zou veranderen. Het speet hem allemaal, het was nooit zo bedoeld. Dan weer tieren en dan weer even rustig. Dat ik dacht dat ik kon slapen, begon het weer opnieuw. Jammer dat ik het niet heb opgenomen allemaal… Want er bleef geen spaan van me heel, dat je je af zou vragen waarom hij niet al heel lang geleden bij mij is weggegaan…
Na die giga emotie-explosie is het nu even wapenstilstand en probeert hij super lief te zijn, wil me alsmaar omhelzen en knuffelen. Maar ik verstijf.
Belt hij me vanaf het werk om te vragen of ik nog eens na wil denken, om te zeggen dat hij zo graag goed wil maken.
tja.
Jet