Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

arm na scheiding?

• els

Hallo,

Ik ben een 47-jarige vrouw. Op huwelijkse voorwaarden getrouwd met een man

met een bijzonder goed salaris.

Zelf ben ik al jaren moeder/huisvrouw.

Ik ben volkomen afhankelijk van mijn echtgenoot en hoewel ik wel wil, durf ik

niet te scheiden, omdat ik bang ben in een financiele strop te raken.

Ik heb een dochter van 12 nog thuis.

Ik heb onlangs een baantje aangenomen voor 24 uur per week. Gewoon om wat

financiele onafhankelijkheid te hebben. en misschien vooruitlopend op een evntuele scheiding.

Wie herkent dit?

Wie heeft de stap wel genomen en hoe is dat gegaan?

Wie heeft de stap niet genomen en hoe gaat het nu?

• yootje

Nu,ik ben ook gescheiden,heb het niet breed,werk 30 per week,maar ik kom er wel.Je zal de touwtjes aan elkaar moeten knopen,maar als je niet meer gelukkig ben je huwelijk,waarom dan niet voor jezelf kiezen.Je hebt je belasting toeslagen waar je recht op heb.ook huursubsidie als je een huurhuis gaat bewonen(logisch)Heb je een koophuis en je man wil daar blijven moet hij je uitkopen(overwaarde van het huis)Je hebt recht op de helft van alles.

sterkte Yolan

• Joke

Dit klopt niet helemaal als je op huwelijkst voorwaarden bent getrouwd.

Je hebt dan recht op de spullen en financieele middelen die in die voorwaarden staan beschreven.

Wat is belangrijker, je geluk of geld???

Het is te doen anders waren er niet zoveel scheidingen alleen zal het allemaal niet zo makkenlijk meer gaan.

• els

Bedankt voor de reactie. Het doet me goed te horen dat

het wel mogelijk moet zijn dus; ik ben er alleen nog ontzettend angstig voor.

Ik heb eigenlijk nog nooit op eigen benen gestaan.

Ik hoor graag nog meer reacties

• Joke

Als je het echt wil zie het dan als een uitdaging.

Ken het gevoel wel, zie elke stap als een overwinning en probeer zo zelfstandig mogenlijk te worden

• Nicole.

Ik heb die stap genomen, van een hele grote financiële zekerheid (man met een zeer boven modaal inkomen en eigen bedrijven) naar alleen mijn kleine wao'tje en wat aanvullingen van de belasting en weet je? Het heeft me zo goed gedaan, ik ben zo trots op mezelf dat het me gelukt is jaren geleden op eigen benen te kunnen staan zonder zijn inkomsten, behalve de KA.

Het is echt het overwegen waard en als je eenmaal bent waar ik toen was zo kort na de scheiding dan heb je een ware overwinning behaald en kan je jezelf recht in de ogen kijken en zeggen, zo dat heb ik toch maar even geflikt zonder zijn centen.

Ga ervoor als je denkt dat het niet meer houdbaar is, je zal je er zoveel beter door voelen en je eigenwaarde zal stijgen tot ongekende hoogtes.

Sterkte en kracht.

• Pauline

Ga zeker eens met een advocaat praten, de eerste kennismaking is vaak gratis.

Mijn advocaat vertelde me dat huwlijkse voorwaarden lang niet meer zo strikt genomen werden als vroeger. Er is hierover heel wat jurisprudentie en er wordt vaak gekeken naar alle redelijkheid. Dus als je je in je huwelijksleven voornamelijk voor het runnen van het huishouden hebt ingezet waardoor je man cariere kon maken dan vindt de rechter tegenwoordig dat daar ook een waarde tegenover staat. Daarnaast blijft je man alimentatie plichtig, ook wanneer er huwelijksvoorwaarden zijn afgesloten.

Succes met alles.