Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

convenant wijzingen

• Saskia

In het echtscheidingsconvenant is een bezoekregeling op genomen aangaande mijn dochter. Nu blijkt dat haar vader zich niet aan de afspraken houdt, en als ik er na vraag na doe, wordt er mij medegedeeld dat meneer geen gebruik van zijn rechten maakt.

Nu is er bij hem thuis ook een flinke dreiging van geweld, waardoor ik eigenlijk de bezoekregeling opnieuw wil laten vaststellen, maar is dat ook mogelijk.

Ik zou graag willen weten in hoeverre ik mijn ex op zijn gedrag mag en kan aanspreken aangaande mijn dochter en wat kan ik doen om de situatie voor haar zo te krijgen dat ze minder vaak met de situatie bij mijn ex te maken heeft.

Ik voel me nu tegen de muur gezet, omdat ik haar wel naar hem toe moet sturen, ook al wil ze zelf niet, en als het hem uitkomt mag en kan hij haar laten zitten onder het mom dat hij geen gebruik van zijn rechten maakt.

Kan iemand mij zeggen wat ik wel en niet mag doen om hier verandering in aan te brengen.

Alvast bedankt voor de eventuele hulp.

• Anne-Mieke

Uw ex heeft volgens de wet wel een omgangsrecht, maar geen omgangsplícht. Als ú de afgesproken bezoekregeling tegenwerkt kan uw ex via de rechter nakoming van de regeling afdwingen, b.v. op straffe van een dwangsom. Als uw ex zich echter niet aan de afgesproken regeling houdt, dan kunt u geen nakoming afdwingen via de rechter. Er geldt voor hem immers geen wettelijke plicht tot omgang.

Wel zou u dan via een advocaat een verzoek tot wijziging van de omgangsregeling bij de rechtbank kunnen indienen. De rechter zal de omgangsregeling echter alleen wijzigen als u aan kunt tonen dat met de huidige regeling de belangen van uw dochter ernstig worden geschaad. Is uw dochter 12 jaar of ouder, dan zal ook zij door de rechter worden gehoord.

• Jacqueline

Hallo Saskia,

Ik ben zelf een dochter van gescheiden ouders waar sprake was van een bezoeksregeling. Mijn vader hield zich helaas ook niet altijd aan de afspraken. En mijn broer en ik hadden ook niet veel zin om naar onze vader te gaan.

Wat in onze situatie geholpen heeft is, precies bij houden wanner hij wel en nog belangrijker niet de gemaakte afspraken na komt. En daarmee naar de rechter stappen daar ook (ongeacht de leeftijd van je dochter al is het wel makkelijker als ze ouder als 12 is) aangeven dat je dachter niet graag naar haar vader gaat. Er kan namenlijk een onderzoek door de raad van de kinderbescherming gestart worden om te kijken waarom je dochter niet wil en of een omgangsregeling wel in haar belang is.

Wat je vooral niet moet doen is tegenover je dochter haar vader zwart maken. Als ze vraagt waarom hij niet komt kun je haar ook zeggen dat ze dat het beste toch aan hem kan vragen. Klinkt raar als hij niet komt maar misschien kan ze haar vader dan een brief sturen. Als jij je ex zwart gaat maken kan dat tegen je gebruikt worden als het voor de rechter komt.

Groetjes en ik hoop voor je dochter dat er snel duidelijkheid komt.

Jacqueline

• saskia

Hoi Jacqueline

Dank je wel voor je uitleg en je bericht. Hier heb ik wat aan en inmiddels zijn de procedures ook opgestart om de omgangsregeling aan te passen.

Ik heb idd de pech dat mijn dochter nog geen 12 is, maar omdat ze verbaal wel heel goed kan zeggen wat ze wil, mag ze gehoord worden. Dit vind ik heel belangrijk voor haar, omdat het haar aangaat. Gelukkkig maak ik mijn ex niet zwart bij haar, heb ik ook nooit gedaan. Bij het niet komen opdagen van hem zeg ik meestal dat hij het druk heeft en als ze wil weten waarom dat ze dan haar vader maar even moet bellen. Verder heb ik de pech dat mijn ex nogal opvliegend van aard is en dat een normaal gesprek helaas niet mogelijk is. Ook hier kan ik dus weinig mee beginnen.

Wat we wel kunnen gaan doen is het idee van jou om mijn dochter een brief te laten schrijven waar ze heel duidelijk in zet hoe ze over de leuke en minder leuke kanten van haar vader denkt en wat zij denkt dat voor haar een fijne oplossing zou kunnen zijn. Dit gaan we dan ook zeker proberen.

De raad van de kinderbescherming is inmiddels met een onderzoek bezig en ik moet even afwachten wat daar uitgaat komen, spannend dus.

Nogmaals hartelijk dank voor je uitleg en het meedenken ik heb hier heel veel aan.

Groeten

Saskia