Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

alimentatie

• aad lotterman

na de scheiding ontving mn ex een uitkering van de sociale dienst, plus van mij een maandelijksvastgesteld bedrag aan alimentatie ,korte tijd later ontving mijn ex 100005,- euro door de waardeverdeling van ons huis, . Omdat zij door de sociale dienst nu als vermogend word beschouwd, stopt haar uitkering, mijn vraag is, ben ik nu nog wel verplicht om alimentatie te betalen ?

• Anne-Mieke

Zolang door de rechter niet anders is bepaald moet u de vastgestelde alimentatie gewoon blijven doorbetalen. Wel zou u bij de rechter een verzoek tot herberekening kunnen indienen. In beginsel is voor de berekening van de behoefte de mate van welstand tijdens het huwelijk bepalend. Eigen inkomen van de alimentatiegerechtigde vermindert die behoefte, evenals rente en andere inkomsten uit vermogen. Of het redelijk is dat uw ex ook inteert op het vemogen zélf, om daarmee (deels) in haar behoefte te voorzien, kan alleen een rechter bepalen en is altijd afhankelijk van de omstandigheden van het geval. De rechter zal de behoefte en de draagkracht tegen elkaar afwegen en wat dan b.v. een rol kan spelen is het feit dat bij de draagkrachtberekening van u óók niet verlangd wordt in te teren op uw vermogen of de waarde van uw woning (als u uw ex heeft uitgekocht).

• Anne-Mieke

Nog ter aanvulling:

Hoe de behoefte aan partneralimentatie berekend moet worden staat nergens in de wet nader omschreven. Er is dus ook niet wettelijk bepaald dat bij het vaststellen van de behoefte van de onderhoudsgerechtigde het eigen vermogen medebepalend is, noch is daarover iets terug te vinden in de Tremanormen. Het is dus aan de rechter om daarover te beslissen en die beoordeeld naar de omstandigheden van het geval.