Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheidingsmakelaar

• Marc

Hallo,

Ik denk er over te gaan scheiden. Ik zie wel eens een advertentie van de Scheidingsmakelaar. Wie kan mij vertellen hoe het traject daar verloopt. Ook wil ik graag weten wat de kosten daarvan zijn. Ze hebben het over een vaste prijs! Iemand die er ervaring mee heeft opgedaan??

• levis

Ik ben via de scheidingsmakelaar gescheiden. Het is mij heel goed bevallen! Ik zou ze gewoon zelf bellen. Heb je de volgende dag alle info in huis.

Groet Lianne

• Marc

Bedankt voor je reactie Lianne. Zal ook bellen. Ik ben nog wel benieuwd naar hoe anderen het hebben ervaren en of het geld het waard was..

Groet, Marc

• Anne-Mieke

Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n scheidingsmakelaar (of een gezamenlijke advocaat) alléén kostenbesparend werkt als beide echtgenoten het over álle zaken die bij een scheiding moeten worden geregeld (boedelscheiding, alimentatie, omgangsregeling kinderen, woning etc.) eens zijn/kunnen worden. Is dat niet het geval dan heb je alsnog ieder een eigen advocaat nodig en kom je dus voor extra kosten te staan.

Een goede scheidingsmakelaar of gezamenlijke advocaat wijst beide echtgenoten ook op ál hun mogelijke rechten en plichten. Vaak gebeurt dat ook, maar niet altijd en in dat geval kan een van de echtgenoten later wel eens spijt krijgen van wat overeengekomen is. Een eigen advocaat behartigt daarentegen alleen jouw eigen belangen en niet die van de tegenpartij. Nadeel daarvan is dan weer dat de procedure vaak langer gaat duren, vooral als beide partijen het onderste uit de kan willen halen.

Het ligt dus aan de verstandhouding tussen en de eensgezindheid van de beide echtgenoten of een scheidingsmakelaar een goede keus is.

• Marc

Hoi Anne-Mieke,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat jij zegt klopt wel lijkt me. Maar hoe weet je van te voren of je het overal over eens zult zijn. Er komen ook nog de nodige emoties in het spel he. Worden hierover ook afspraken gemaakt? Als je dat halverwege het traject bemerkt kan je dan nog terug?? Ben jij overigens een ervaringsdeskundige??

• Anne-Mieke

Als je halverwege het traject er pas achter komt dat je het niet met elkaar eens zult worden, dan kan de scheidingsmakelaar niets meer voor je doen en moet je alsnog ieder een eigen advocaat nemen. Je kunt in zo'n geval dus nog wel ‘terug’, maar de kosten (het vaste tarief) voor de scheidingsmakelaar ben je dan al kwijt en vervolgens komen er dan ook nog de kosten bij voor een eigen advocaat.

Alleen voor echtgenoten die het van te voren al eens zijn over alle te regelen zaken of die de intentie hebben en ook verwachten daar in onderling overleg wel uit te komen, is de scheidingsmakelaar een goede optie. Heb je echter nu al geen vertrouwen in elkaars goede bedoelingen en is nu al te verwachten dat het heel moeilijk of onmogeijk zal worden om over alle zaken overeenstemming te bereiken, dan is een scheidingsmakelaar meestal bij voorbaat al weggegooid geld.

In veel gevallen echter hebben de echtgenoten wel de intentie om er (met de hulp van de scheidingsmakelaar) samen uit te komen, maar is het onmogelijk bij voorbaat in te schatten of dat ook werkelijk gaat lukken. De keus voor een scheidingsmakelaar kan dan financieel gezien zowel positief als negatief uitpakken. En pakt het negatief uit dan ben je ook weer extra tijd verloren. Dat risico moet je dus incalculeren.

Bij elke scheiding spelen emoties natuurlijk een rol, maar een goede scheidingsmakelaar zal proberen om dat in goede banen te leiden en er alles aan doen om die emoties niet de overhand te laten krijgen. Als de communicatie niet goed blijft verlopen kunnen er n.l. ook geen goede onderlinge afspraken gemaakt worden en dat is waar een scheidingsmakelaar naartoe wil.

Ik heb zelf geen ervaring met de scheidingsmakelaar, maar wel met een gezamenlijke advocaat (wiens werkwijze vergelijkbaar is)

• Marc

Bedankt Anne-Mieke voor je heldere reactie! Maar ik zit nog in dubio. Ik hoop toch ook op meer concrete informatie over het traject. Je kan wel bellen enzo, maar dan moet er iemand bij je langs komen en dat zie ik nu nog niet zo zitten.

• Anne-Mieke

Het is wel belangrijk om te weten of je echtgenote óók in zee wil gaan met de scheidingsmakelaar. Wil zij dat niet, dan houdt het zowiezo op.

• Saskia

Hoi, het traject is een intake gesprek met beide partijen, om te kijken of idd een scheidingsmakelaar je kan helpen. Verder zal hij/zij dan gaan kijken hoe de boedelverdeling zal plaatsvinden en welke eisen jullie beide hebben. Hier zal hij dan concepten van uitwerken en jullie die weer sturen. Als alles op papier er goed uitziet en jullie zijn het er beide mee eens. Houdt ook een ouderschapsplan in als je dat nodig hebt. Dan zal de makelaar een advocaat in seinen die de scheiding bij de rechtbank gaat aanmelden. Hier hoeven jullie niet bij aanwezig te zijn. Dan krijgen jullie ieder afzonderlijk een brief thuis gestuurd die je moet tekenen, als dat gebeurt is geef je nog een keer toestemming om de scheiding bij de gemeente waar je getrouwd bent te laten noteren en dan ben je dus gescheiden. de kosten kunnen verschillen, ligt eraan hoe lang je over sommige dingen doet. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. en succes ermee.

• Marc

Hoi Saskia,

Bedankt voor je informatie! Ik snap alleen niet dat je het over verschillende kosten hebt in relatie tot de duur van het traject. Ik dacht dat je gewoon één bedrag kwijt was!? Zijn er ook verschillende bijeenkomsten? Of gaat het allemaal per post en krijg ik gewoon formuliertjes toegestuurd?