Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Omgangsregeling

• selene

Mijn ex-echtgenoot en ik zijn een aantal jaren geleden in redelijk goede harmonie uit elkaar gegaan, waarbij we steeds het belang van onze kinderen voorop gesteld hebben.

Inmiddels is mijn ex-man hertrouwd en is er een conflict ontstaan tussen zijn nieuwe vrouw en mij. Waar wij hiervoor heel soepel omgingen met de omgangsregelingen (waardoor mijn ex-man de kinderen veel vaker kon zien dan volgens het convenant overeengekomen), hebben zij beiden nu gezegd zich absoluut aan de afspraken te willen houden.

Volgens het convenant kan mijn ex-man de kinderen ophalen op vrijdagmiddag 17:00 uur of zaterdagmorgen 9:00 uur. Hij staat er nu op om de kinderen vrijdagmiddag te komen halen.

Dit is in principe geen probleem, ware het niet dat mijn oudste sinds anderhalf jaar op de vrijdagmiddag naar een club gaat van 16:30 tot 17:30.

Volgens mijn ex-man heeft hij het recht om te bepalen op welk tijdstip hij de kinderen op komt halen en heb ik daar niets over te zeggen. Maar hij weet ook dat het tijdstip waarop hij ze komt halen betekent dat mijn oudste niet meer naar de club kan of maar 1 keer per 14 dagen.

Hij is absoluut niet over te halen om ze een uurtje later te halen, of dat ik de oudste zelf later kom brengen.

Kan het tijdstip waarop de kinderen opgehaald worden inderdaad alleen maar bepaald worden door mijn ex, ook als dit feitelijk tegen het belang van het kind in gaat omdat deze iets op moet geven waar heel veel plezier aan beleefd wordt?

• Leon

Das een kuttere situatie dan JIJ je voor kan stellen. In GOEDE HARMONIE uitelkaar gaan BESTAAT NIET!!!! Zeker niet als er kinderen zijn, dan kan je in principe niet meer scheiden, tuurlijk contract kan ontbonden worden, je kan apart gaan wonen. Daar hebben jullie je kinderen al genoeg mee genaait

Mijn ouders zij n dus gescheiden toen ik 12 was, alles ging onder het motto: in het belang van mijn broertje en ik.

Maar in werkelijkheid ging net als wat ik hier lees over de rug van de kinderen. Lekker moeilijk lopen doen over dingen die er helemaal niet toe doen.

• Anne-Mieke

In het belang van de kinderen zou zoiets eigenlijk gewoon in onderling overleg geregeld moeten kunnen worden, maar als dat niet kan dan zijn u en uw ex gebonden aan de afspraken zoals die in het convenant staan. Uw ex kan volgens dat convenant de kinderen ophalen op vrijdagmiddag 17:00 u. óf zaterdagmorgen 9:00 u., Als er verder niets is vastgelegd over wie mag bepalen op welk van de twee tijdstippen de kinderen gehaald worden, dan kan uw ex dus niet eisen dat hij ze elke week op vr. 17.00 u. ophaalt. U kunt b.v. voorstellen dat hij ze óf op vrijdag een uurtje later haalt en anders op zaterdagmorgen pas en hem daarnaast de mogelijkheid blijven aanbieden om de kinderen ook buiten de omgangsregeling te zien. U bent al die tijd soepel omgegaan met de omgangsregeling ten gunste van uw ex, dus mag u best van uw ex verlangen dat hij nu ook niet moeilijk doet over dat uurtje op vrijdag.

• selene

Hoi Anne-Mieke,

Bedankt voor je reactie. Ik had al zo gedacht, maar als iemand heel stellig zegt dat dat zijn recht is ga je toch weer twijfelen.

Ik blijf hopen dat we er op een goede manier uitgaan komen als de gemoederen wat bedaard zijn.

Selene

• Anne-Mieke

Het zou inderdaad het beste zijn als u hier in onderling overleg uitkomt. Misschien is uw ex wel bereid water bij de wijn te doen als hij weet dat u zijn eis niet in hoeft te willigen (uitgaande van het convenant). Probeer hem dat dus eerst eens duidelijk te maken. Laat hem desnoods deze toppic eens lezen.