Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Omgangsregeling gaat moeizaam

• Mommy

Mijn ex in ik zijn nu een aantal maanden gescheiden, sinds begin november is hij ook bij ons weg gegaan.

Mijn zoontje (2 jaar en 4 maanden) en ik wonen nu samen in het huis dat al weer enige tijd te koop staat.

Sinds november is ook de omgangsregeling gestart. De afspraak is elke 14 dagen een weekend van vrijdagavond 18.00 tot zondag avond 18.00 uur. Nog voor het eerste weekende had plaats gevonden wilde mijn ex het al wijzigingen. Hij zit bij een aantal verenigingen en had daarvan bezigheden op de zondagen en soms zaterdagavonden in zijn papa-weekenden.

Eén van de redenen dat we uit elkaar zijn gegaan is dat hij nooit tijd maakte voor zijn gezin en altijd bij de verenigingen wilde zijn.

We zijn toen overeengekomen dat in een aantal papa-weekenden ik eerder thuis zou komen (9.00 of 10.00 uur zondagsmorgens). De papa-weekenden zijn in ons gezamelijke huis omdat mijn ex nog geen zelfstandige woonruimte heeft maar tijdelijk dus bij zijn ouders is ingetrokken.

Het kwam er op neer dat ongeveer de helft van de weekenden gebroken zouden zijn de andere helft wel gewoon volgens afspraak.

Nu zijn er al een aantal papa-weekenden geweest, maar het gaat niet goed met de kleine. Als papa weer weg is, gedraagt hij zich anders. In de war, onrustig, is constant in mijn beurt, hij wil dan alleen gaan slapen als ik bij hem blijf zitten. Dat soort dingen, ik probeer hier rustig op te reageren en geef hem de extra aandacht die hij nodig heeft, maar houd ook de regels aan die er bij mij gelden.

Ik heb geprobeerd om dit allemaal duidelijk te maken bij papa, maar hij wil niet kiezen tussen zijn verenigingen en zijn kind. Ik vind namelijk dat hij, volgens afspraak, weer de volle weekenden bij zijn zoon moet zijn en niet meer van die gebroken weekenden. Ik denk namelijk dat dit erg verwarrend is voor de kleine.

Hij is eigenlijk liever bij de verenigingen, want daar krijgt de aandacht en waardering die hij zoekt. Als hij bij de kleine is krijgt hij dat veel minder, aangezien de kleine veel naar mama vraagt. Dat geeft papa weer het gevoel dat hij het niet goed doet, wat ik ook zeg maakt niet uit (ik vind namelijk dat hij het wel goed doet).

Het is een heel verhaal en dan is nog niet alles verteld, maar ik wil graag weten hoe andere hier mee om gaan. Ik bedoel met een kind dat gewoon in de war is en onzeker is en een vader die niet echt mee wil denken/werken.

Dank je

• Anne-Mieke

Voor het gedrag van je zoontje maakt het eigenlijk niet zoveel verschil of die weekenden met zijn papa nu een, twee of drie dagen duren, het probleem zit hem juist veel meer in de tijd tússen die weekenden. Waar het om gaat is dat jij normaal gesproken degene bent die altijd voor hem zorgt en die de regeltjes bepaalt. Die situatie beschouwt je zoontje dus als veilig en vertrouwd. Als jij dan ineens zomaar een paar dagen weggaat terwijl zijn papa dan voor hem komt zorgen die weer andere regeltjes hanteert, dan ervaart je zoontje de situatie niet meer als veilig en vertrouwd. En omdat een kind van die leeftijd helemaal nog geen tijdsbesef heeft, weet je zoontje ook niet óf en wanneer hij jou weer terug zal zien. Dat is allemaal heel erg verwarrend voor je zoontje en daar wordt hij onzeker van, wat zich dan weer uit in afwijkend gedrag. Dat hij na zo'n weekend voortdurend bij jou in de buurt wil zijn en ook niet zonder jou wil gaan slapen is dus vooral omdat hij bang is dat jij weer weg zult gaan.

Na verloop van tijd went je zoontje er echter vanzelf aan dat zijn papa af en toe voor hem komt zorgen en dat er dan andere regeltjes gelden. En hij zal op den duur ook door ervaring leren jij altijd weer terugkomt nadat je weg bent gegaan. Dat heeft alleen wat méér tijd nodig dan een paar maanden en hoevéél tijd precies verschilt ook per kind.

Dit is nu eenmaal een nadeel van een omgangsregeling om de twee weken. Als je zoontje regelmatiger, dus b.v. iedere week een paar dagen met zijn papa zou doorbrengen, dan zou hij veel eerder gewend zijn aan die situatie en de dagen met zijn papa dus eerder als nét zo veilig en vertrouwd gaan beschouwen als de dagen dat jij voor hem zorgt.

Het is jammer voor je zoontje als zijn papa niet graag zoveel tijd voor hem vrij wil maken, maar je kunt hem nu eenmaal niet daartoe dwingen. Wel kun je hem misschien duidelijk maken dat jullie zoontje veel eerder aan de nieuwe situatie zal wennen als hij (b.v. voorlopig) wat regelmatiger voor het kind zou zorgen, maar dan moet je bij ‘regelmatig’ dus wél denken aan minstens een of twee dagen per week. Wil hij dat niet, dan zul je je daar toch bij moeten neerleggen.

En je moet ook niet vergeten dat je zoontje op deze leeftijd zijn eigen willetje aan het ontwikkelen is. Dat hij b.v. niet wil gaan slapen zonder jou hoeft dus nog niet te komen doordat zijn vader af en toe voor hem zorgt, maar kan ook dáármee te maken hebben. Wat extra aandacht geven is goed, maar bij je zoontje blijven zitten tot hij slaapt zou je niet moeten doen. Als hij daar eenmaal aan gewend is, is het héél moeilijk om dat weer terug te draaien. Zijn ‘willetje’ heeft het dan gewonnen van jouw wil. Geef hem bij het naar bed gaan wat extra aandacht door b.v. nog even samen een boekje te lezen, maar ga daarna weg. Rommel desnoods nog wat in de buurt van zijn kamertje zodat hij kan horen dat je er nog bent, maar ga niet meer naar hem toe. Is niet erg als hij dan blijft huilen, hij valt op den duur vanzelf in slaap. De eerste dagen kan dat lang duren, maar dat wordt op den duur vanzelf minder als hij doorkrijgt dat jij daar tóch niet op reageert. Het is voor je zoontje echt veel beter als je dat zo aanpakt. Hij moet immers leren dat je slapen alléén moet doen en niet met je mama erbij.

• Mommy

Dank je wel voor je reactie Anne-Mieke.

Ik heb inderdaad al geprobeerd of zijn vader hem meer en dus vaker wil zien, maar daar heeft hij geen tijd voor. Dus helaas gaat dat niet lukken.

Daar zal ik me bij neer moeten leggen, hopelijk gaat de kleine er snel aan wennen. Want dit is echt niet prettig om te zien.

Dank je wel voor advies.