Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verhuizen na echtscheiding

• Sapsie

Ik ben momenteel bezig te scheiden van mijn man. Druk doende met het convenant wilde ik er in op laten nemen dat we beide mogen verhuizen. De advocaat gaf aan dat dit niet zo maar mogelijk is. Dat mijn ex kan verhinderen dat ik ga verhuizen richting het midden van het land, omdat onze dochter dan mee gaat. Ik wist niet wat ik hoorde. Een andere baan, waardoor je moet verhuizen, zou volgens haar door de rechter niet als een gewichte reden worden aanvaard. Maar waarom gaan mensen verhuizen, lijkt mij toch meestal omdat ze een andere baan krijgen.

Weet iemand wat nu de wettelijke regels rondom zo'n kwestie is? En of er al jurisprudentie rondom is?

• Anne-Mieke

In zo'n geval zal de rechter uw belang tegen de belangen van uw dochter en partner afwegen. Het is n.l. in het belang van uw dochter en partner dat de omgang tussen hen beiden niet wordt bemoeilijkt door uw verhuizing. Daar is b.v. sprake van als door uw verhuizing de omgangsregeling niet meer kan worden nagekomen of als uw partner daarvoor iedere keer uren moeten reizen. Als u uit vrije wil ver van uw oude woonplaats bent gaan werken dan wordt dat inderdaad niet als een gewichtige reden voor uw verhuizing gezien en zal dus uw belang niet opwegen tegen de belangen van uw dochter en partner. De rechter kan u in zo'n geval niet verbieden om te verhuizen of verplichten om weer dichter bij uw partner te gaan wonen, maar zou op verzoek van uw partner b.v. wél kunnen besluiten om het woonadres van uw dochter dan aan hém toe te kennen waarbij u een omgangsregeling kunt krijgen.

Waar het dus om gaat is dat u bij het nemen van dergelijke beslissingen altijd rekening zult moeten houden met het omgangsrecht van uw partner en dochter. Niet alleen bij het zoeken naar een nieuwe baan, maar b.v. ook als u wilt gaan samenwonen bij een nieuwe partner of wilt emigreren. En ja, hier is jurisprudentie over.

• j.harks

Ik lich op dit moment in een scheidings procedure

ik zelf wil zo snel mogelijk verhuizen 35 km verder waar ik nu woon

mijn ex man was vertrokken naar venlo woont zijn zus de afstand op dit monent is verder dan de afstand venlo daar waar ik nu ga wonen

en het huis waar we ingewoond hebben wordt verkocht .

verders is de man al nu voor de derde maal van een vrouw vertrokken

en ook verder weg gaan wonen.

kan mijn ex man mij tegen houden .

of moet de man als hij dat wil ook dan maar naar het zelfde dorp gaan wonen wat de afstand betreft blijft het hetzelfde

jo

• Anne-Mieke

Als de afstand voor uw ex hetzelfde blijft (dat begrijp ik tenminste uit uw verhaal), dan zal geen rechter u ervan weerhouden te verhuizen.

• wendy

goeie morgen

ik ben gescheiden en wil graag verhuizen …maar de afstand word veel groter dan nu

we hebben bijde het gezag …mijn kinderen wonen bij mij en gaan 1 keer in de twee weken naar hun vader

ik heb zon twee jaar een nieuwe vriend en die komt daar vandaan …we hebbe ook een kindje samen

ik heb hier niks meer geen familie of wat dan ook …mijn moeder is 7 jaar geleden overleden en van mijn vader hoor of wil ik ook niks horen

daar heeft hij familie zitten …alles ..zijn ouders en vrienden ….daar na lang overwegen hebben we besloten om daar heen tegaan

ook omdat mijn kinderen niet veilig zijn hier

ik kan ze niet naar buiten laten gaan omdat mijn marocanse buren mijn kinderen teroriseren

hen al 5 keer op het bureau omdat mijn oudste tot bloedens aan toe is open gehaald en de vader van het gezin mijn gezin bedreigt heeft met nog 1 keer en ik maak jullie af

ik kan ze hier niet naar buiten laten gaan dus zitten ze altijd maar binnen ook omdat de politie heeft gezegt dat ik ze naar buiten moet laten gaan als de buren niet buiten zijn

ook heeft de politie mij verteld dat het beter is voor mij om weg tegaan en ik zo snel mogelijk weg wil

ik heb me ingeschreven op de opties en op woningruil …wie het eerst komt wie het eerst maalt

nu heb ik woningruil gevonden en willen graag daar heen …..mijn exen waren daarvan op de hoogte en nu dat het zover is gaat er 1 moeilijk doen

ik doe dit niet uit eigenbeland maar puur zodat mijn kinderen weer normaal buiten kunnen spelen en ik me niet druk hoef te maken of er nou weer wat gebeurt

als ik het nou wel door zet raak ik mijn kids dat kwijt ???

• alao

Er is inderdaad veel juresprudentie hierover, maar de kans dat je wel vervangende toestemming krijgt om te verhuizen (met kind!) is vrij groot. Zie arikel hieronder

http://www.rwv.nl/artikel_mg.pdf

Citaat:

“Na echtscheiding moet een ouder de mogelijkheid hebben weer verder zelfstandig een eigen leven te

gaan leiden, waarbij de kinderen in het algemeen de ouder c.q. de moeder, bij wie zij in hoofdzaak

verblijven, volgen. De belangen van de moeder, de vader en de kinderen zullen daarbij niet altijd parallel

lopen. Toch moet de moeder geacht worden bij tegengestelde belangen een zekere beslissingsvrijheid in

deze te hebben”.

Uitzonderingen zijn emigratie en co-ouderschap