Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

om en om wonen bij volwassen gehandicapt kind

• Ilonka

Kan iemand mij zeggen, of het een oplossing is, om om financiele (huis heeft geen overwaarde) redenen en praktische ( oudste (26jr) volwassen kind is gehandicapt) redenen, het zo te regelen, dat na de scheiding, de ene week, de vader in het huis woont, waar kind woont, en de andere week de moeder. Ouders wonen dan om en om, wanneer ze niet aan de “beurt”zijn, in een kleine flat. Zo zou ook het vervoerprobleem opgelost kunnen worden. Degene die in het huis met kind woont heeft dan ook beschikking over de auto.

Is dit erg kort door de bocht, en misschien wel te simpel gedacht?

Krijg je zo geen kans om een nieuw leven op te bouwen?

Moet daarbij zeggen dat mijn man en ik als goede vrienden uit elkaar gaan.

Graag uw mening

• Anne-Mieke

Vraag is inderdaad of je zo wel de kans krijgt een nieuw leven op te bouwen. Als je niet eens een eigen plekje hebt om te wonen met je eigen spulletjes, dan zal dat volgens mij niet meevallen. Maar misschien zien jullie dat niet als probleem of stel je het belang van jullie gehandicapte kind op de allereerste plaats.

Als tijdelijke oplossing zou het m.i. wel een optie kunnen zijn, maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt (verslechtering van de onderlinge relatie, een nieuwe partner e.d.) en of beiden dan nog wel tevreden zijn met zo'n oplossing. En wat dán?

Verder heeft zoiets natuurlijk ook een aantal praktische gevolgen o.a.:

Je kunt niet bij de gemeente op twee adressen tegelijk ingeschreven staan.

Huur- en zorgtoeslag zijn mede-afhankelijk van de woonsituatie.

Alleen degene die officieel in de gezamenlijke woning woont kan zijn/haar helft van de hypotheekrente bij de belasting aftrekken (na de overgangstermijn).

De auto kan maar op één naam staan (diegene is dus als enige aansprakelijk voor de betaling van wegenbelasting, verzekering, bekeuringen).

En hoe ga je dat oplossen met zaken als energiekosten, verzekeringen, onderhoud woning etc.?

Je moet er rekening mee houden dat dergelijke zaken allemaal op een andere manier geregeld zullen moeten worden als er sprake is van een echtscheiding.

Echt simpel is het dus niet, maar ook niet onmogelijk.

• Ilonka

Stel dan ik zou met de zoon in het eigen huis blijven wonen, het huis heeft nog geen overwaarde. Hoe zit dat dan in elkaar? Wat zou ik mijn man dan moeten uitbetalen? Wat het huis betreft? Ik moet dan in ieder geval in staat zijn de hypotheeklasten van het huis te kunnen betalen, of niet? Kan het ook zo zijn, dat mijn man dan in de vorm van ondersteuning/alimentatie bijspringt? Of geldt dat bij uitbetaling van eigen huis niet meer?