Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

depressief door relatie of andersom?

• Ilse

Hallo lezers,

Ik worstel af al zo'n anderhalf jaar af of ik nu depressieve klachten heb doordat ik niet gelukkig ben in mijn relatie (huwelijk) of dat het andersom is. Zoals ik me nu voel zet ik er het liefste een punt achter en heb dit ook aangegeven. Maar of dat reeel is?

Ik kom er maar niet uit.

En kan je er sowieso depressief/angstig worden ?

Ik heb al een jaar of 10 klachten (ze noemen het dysthymie) en de laatste 2 jaar heb ik enorme twijfels aan mijn huwelijk omdat ik me niet gelukkig voel. Ik voel niets meer, kan niets “”geven“”, leeg/nergens zin in om naar toe te gaan, enz.

Herkent iemand dit?

Overigens zit depressiviteit in de familie dus dat maakt het voor mij dubbel zo twijfelachtig. Beetje kip/ei verhaal.

Ik worstel hier behoorlijk mee, ik kan niet meer. En mocht het zover komen zou ik nu de energie niet hebben om dingen te gaan regelen etc. Klinkt allemaal tegenstrijdig, ik weet het.

• nicole

Misschien eerst eens naar de huisarts gaan en een gesprek met hem hebben wat betreft de depressieve klachten?

• Anne-Mieke

Als je al een jaar of tien klachten hebt en pas de laatste twee jaar twijfelt aan je huwelijk, dan denk ik dat je er vanuit moet gaan dat het eerder andersom is. En als je via Google meer informatie opzoekt over een dysthyme depressie, dan wordt dat ook bevestigd. Lees dit b.v. eens: http://www.depressiecentrum.nl/dysthyme-stoornis.35.html

En klik vooral ook even door naar de extra informatie.

• Gert-Jan

Hallo,

Bedankt dat je je gevoel met ons heb willen delen. Het is zeer herkenbaar voor mij de gevoelens van twijfel en machteloosheid beschrijfd. Ik zeg, pas op, van een relatie kun je behoorlijk depressief worden en jezelf daarin volledig verliezen. Zoek a.u.b. niet de schuld bij jezelf, want dat is de voornaamste kenmerk van een depressie. Uit mijn vorige relatie ben ik uitgeblust en leeg eruit gekomen doodat ik te lang de schuld bij mezelf heb gezocht, en vooral wanneer je zoveel geeft, en niets onvangt. Onbewust kan je 'partner; behoorlijk leegzuigen en zelfs misbruiken doordat je emotioneel murw bent geslagen. Maak snel een keuze voorjezelf, een bewuste keuze, en accepteer deze. Wij zijn nu uit elkaar, nadat mijn ex mij niet meer kon ontginnen. De balance is, ik heb zoveel moeten opofferen voor een egoist, en dat is niemands z;n schuld, ik ben verantwoordelijk voor mijn leven. Ik ben nu een vrij en gelukkig mens. Wees bereid op een strijd die je tegenjezelf moet leveren na het eindigen van de relatie… be aware of the virus guilty feelings!