Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vraagje

• Eddie

Hallo,

Sinds november vorig jaar zijn mijn ex en ik uit elkaar zij woont op dit moment elders en ik woon in ons gezamelijke koophuis.

Nu is het probeleem dat mijn ex niks meer betaalt als het om het huis gaat, voornamelijk de hypotheek. Wel wil ze dat ik alimentatie voor de kinderen (2) betaal. Ik kan niet rondkomen van mijn loon, werk 28 uur per week, kan niet eens alle rekeningen betalen. Ook zijn er openstaande schulden achter gebleven waar zij bij weigert mee te helpen met afbetaling. Nu is mijn vraag hoeft ze niet te betalen of is ze verplicht? (het huis staat op beide namen.)

Omtrent de kinderen houdt zij alles tegen. Ik wil dolgraag allebei de kinderen om de 2 weken een weekend zien maar tot nu toe heb ik alleen de oudste nog maar 2 keer mogen zien en dat is nu al ruim 2 maand geleden.

Ik ben bij mediation geweest waarna zij een brief ontving en daarna gelijk met een regeling kwam zodat ik de kinderen kan zien. Nu mogen ze om de 4 weken 1 nachtje komen, dit vind ik veel te weinig maar zij wil niet meewerken aan mediation en een advocaat kan ik niet betalen.

Wat zijn mijn rechten omtrent de kinderen?????

Alvast bedankt.

• Danielle

Toch een advocaat inschakelen. Als je weinig geld hebt kom je in aanmerking voor zoals dat tegenwoordig heet, een Toevoeging (vroeger, advocaat van onvermogen).

Je ex is inderdaad ook verantwoordelijk voor het mee betalen aan de vaste lasten, zeker als ze in jullie koophuis blijft zitten, al zijn er nog al eens exen (m/v) die de ander graag het bloed onder de nagels vandaan willen halen.

Als jij je kinderen erkent hebt (staan dus op jouw naam) dan heb je net zoveel recht om je kids te zien als je wil. Het vervelende ook hier weer is, dat de meeste exen graag dwars willen zitten en jij hier dan weer de dupe van bent.

Reden te meer om toch een advocaat in de arm te nemen en het één en ander op papier vast te laten leggen. Dat wil niet zeggen dat het dan ook nageleefd zal worden door je ex (weten de meesten hier alles van), maar dan kunnen je kids later in ieder geval niet zeggen dat je geen moeite voor ze hebt gedaan ;-)

Heel veel sterkte en succes!

• Patrizia

Ja, dat zal ff lekker zijn.

Het huis uitgaan en je ex lekker laten zitten met een koophuis en alle lasten en schulden. Maar zo werk het natuurlijk niet. Jullie moeten beide appart een advocaat nemen en de scheiding door een rechter laten regelen. Die bepaald dan ook de PA en/of KA , de financiele verdeling en de omgangsregeling betreft de kinderen en dan heeft zij zich daar gewoon aan te houden desnoods op straffe van dwangsom. Weet niet of ze werkt of inmiddels een andere relatie heeft maar je moet er voor zorgen dat je dat allemaal weet. Naderhand word ook bekeken of je in aanmerking komt voor prodeo hulp maar dat word ook bepaald door de rechter.

Alles gaat naar draagkracht. En jij hebt net zo veel recht op omgang met je kinderen als zij. Gewoon alles door de rechter laten bepalen. Zal ze raar op der neus kijken.

• nicole

Als een van de twee in de koopwoning blijft dan zal diegene ook voor de vaste lasten op moeten draaien. Degene die het huis heeft verlaten maakt geen gebruik van g-l-w en/of internet-telefoon enz. Dat doet alleen de overgeblevene. Staat het huis op beider naam dan moeten beiden de hypotheek betalen tot er een uitspraak van de rechter is, dat kunnen zijn voorlopige voorzieningen of een echtscheiding. Blijft een van de twee na de scheiding in het huis wonen zal hij/zij degene die weg is gegaan moeten uitkopen en de overwaarde moeten verdelen. Heeft het huis schulden dan zal bij verkoop het verlies door de 2 exen gedeeld moeten worden. Schulden, gemaakt tijdens en voor het huwelijk en getrouwd in gemeenschap van goederen komen voor beide exen, daar zal een verdeling over moeten komen. Ja, ook de eventuele schulden van voor een huwelijk, hoe krom dat ook moge klinken.

Inderdaad wel allebei een eigen advocaat nemen mits jullie het zo erg met elkaar eens zijn en er geen kinderen in het spel zijn. Niet de rechter regelt alles maar de advocaat. De rechter doet alleen een uitspraak.

Er wordt niet naderhand bekeken of je recht hebt op een toevoeging maar dat wordt meteen door de advocaat gedaan, die ook dat voor je regelt. Tegenwoordig hoef je niet meer zelf naar het gemeentehuis om dat aan te vragen, zoals vroeger wel moest. Het wordt ook NIET door de rechter bepaald maar door een instantie waarvan ik de naam even niet meer weet, aan de hand van je inkomen.

Recht op omgang met de kinderen wordt ook weer door de rechter bepaald, meestal is dan 1x een weekend in de 14 dagen maar het kan ook anders door b.v. co-ouderschap of vaker dan 1x in de 14 dagen. Wij hadden dat onze zoon ieder weekend naar zijn vader ging en zo vaak hij zelf wilde. We woonden toentertijd bij elkaar om de hoek en hadden/en hebben nog steeds een zeer goede verstandhouding (zoon maakt nu zelf de dienst uit, wordt 18). Woont half om half bij ons beiden, oftewel co-ouderschap.

Als alles goed geregeld is kijkt niemand raar op zijn neus. Maar dan moeten de exen wel goed weten waar ze mee bezig zijn en niet hun ellende uitvechten over de ruggen van hun kinderen. Niets is minderwaardiger en schadelijker voor kinderen dan dat en veel beseffen niet hoeveel ellende ze hun kinderen hiermee berokkenen.