Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kan ik mijn ex laten betalen omdat hij in onze woning woont?

• retaromi

Ik ben sinds vorig jaar officieel gescheiden.

Nu is het volgende het geval: samen hebben we nog een woning die te koop staat en waarin mijn ex nu nog woont.

Ik moet de helft van de hypotheek meebetalen en hij betaald mee met mijn huurwoning.

Nu is mijn vraag: Kan ik hem laten betalen omdat hij nog in onze woning woont?

Dat ik daar dus een vergoeding tegenover krijg?

Zelf heb ik nl al drie keer moeten verhuizen in elf maanden tijd en dus steeds kosten moeten maken en van alles aan moeten schaffen terwijl hij daar maar rustig blijft zitten.

Bovendien is voor mij binnenkort de rente aftrek e.d. niet meer mogelijk.

• tralala

Hypotheekrenteaftrek kan tot twee jaar na de scheiding.

Vind je het niet al netjes dat je ex aan jouw huur meebetaalt?

• henkie

De woonlasten (huur en hypotheek) worden nu 50/50 verdeeld.

Ieder heeft het ook genot van een eigen woonruimte.

Zo bezien lijkt het eerlijk verdeeld.

Je zou het ook anders kunnen doen: mevrouw betaalt zelf de volledige huur voor haar huurwoning, mijnheer alle lasten (o.a. hypotheek) voor het huis dat hij bewoont. Niemand draagt dus bij in de kosten van de ‘andere’ woning. Als je dat doorrekent zal het wel niet zoveel uitmaken. Het is alleen iets transparanter.

Het zou nog anders kunnen, n.l. wat mevrouw voorstelt:

laat mijnheer huur betalen. Het is dan wel zo eerlijk dat mevrouw ook deelt in de betaling van die huur. Dus de helft van de huur gaat van mevrouw naar mijnheer. En wie ontvangt de huur? De eigenaar, in dit geval mevrouw en mijnheer, ieder voor de helft.

Beiden dragen bij aan de eigenaarslasten, zoals hypotheek. Mevrouw ontvangt dus de halve huur die ze zojuist aan mijnheer heeft betaald. Geld rondpompen dus, waar niemand wijzer van wordt.

Of beiden stoppen met het meebetalen aan de huur van de ander. De huurbijdrage die mevrouw dan ontvangt is dan niet de bijdrage aan de huur van haar huurwoning, maar haar deel van de huurinkomsten uit de echtelijke woning. Ietsje transparanter, maar qua euro's zal het weer niet veel uitmaken.

Kortom: zoals het afgesproken is is het eerlijk verdeeld (aannemend dat andere zaken ook gelijkelijk zijn verdeeld).

(Het enige wat ik niet kan inschatten is het woongenot.

Als mevrouw op een 2-kamerflatje zit en mijnheer nog steeds in het landhuis dan is het niet redelijk om de totale woonlasten 50/50 te verdelen.)

• retaromi

Het zou idd redelijk zijn als we ieders de helft zouden betalen.

Het is echter zo dat ik voor de woning waarin hij nu nog woont 600 euro in de maand meebetaal, helft van de hypotheek en hij betaald bij mij 325,– euro terwijl de huur 800 per maand bedraagd.

En ik vraag me dus af of hier iets op te verhalen valt omdat dit onderhand al bijna twee jaar zo gaat.

Verder heb ik afstand gedaan van kinder- en partneralimentatie en heb afstand gedaan van mijn deel van de winkel die we samen bezaten en waarmee hij is verder gegaan.

maar ergens houdt het voor mij ook op vandaar mijn vraag.

• tralala

Het speelt kennelijk al even en er staat niet veel op papier?

Het lijkt me tijd om een advocaat in de arm te nemen. :)

Volgens mij kan je geen afstand doen van ka.

En volgens mij heeft jouw ex geen enkele verplichtig t.a.v. jouw huur.

Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. :)

Ik heb zo'n idee dat dit allemaal onderhands geregeld is.

Is er bij de scheiding niets op papier gezet?

Was het misschien een scheiding zonder contract?

In dat geval is jullie huis het enige contract dat jullie hebben en zal je de helft van de hypotheek moeten betalen tot hij jouw helft, of iemand anders het hele huis koopt.

Dat neemt niet weg dat hij wel gewoon alimentatie voor de kinderen zal moeten betalen.

Kan je misschien iets meer vertellen over de vorm van jullie voormalig huishouden?

Getrouwd, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract of niets op papier?

Nu ja; tijd voor een advocaat. :)