Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Scheiden tijgens zwangerschap

• Peter237

Dag allemaal

Ik en mijn vrouw willen scheiden. De situatie is niet meer te houden. We hebben 1 kind. Echter, nu blijkt dat mijn vrouw zwanger is (ongeveer 4 weken zwanger). Ik weet niet zeker of ik de vader ben. Ik zit met een aantal vragen:

- Als het kind geboren wordt na de scheiding en ik het niet erken, kan mijn vrouw alsnog afdwingen dat ik kinderalimentatie betaal?

- moet eerst aangetoond worden dat ik de genetische vader ben, alvorens de plicht bestaat dat kinderalimentatie betaald dient te worden?

- moet de alimentatie meegenomen worden in het convenant, alvorens kinderalimentatie geind kan worden?

- kan mijn vrouw wachten met de scheiding totdat het kind geboren wordt (april 2009)? Ik wil graag over 2 maanden definitief gescheiden willen zijn.

• Anja

Reken er maar niet op dat dat binnen 2 maanden geregeld is…

en in een huwelijk worden kinderen automatisch erkend dacht ik, daar kom je niet onderuit…je kan bij twijfel altijd naderhand nog een vadertest laten doen.

• ellen

Antwoord vraag 1: Als na de scheiding via een DNA test (die je vrouw gerechtelijk bij je af kan dwingen), blijkt dat jij de vader bent dan ben je alimentatieplichtig.

Antwoord vraag 2: Als je nog getrouwd bent dan ben jij automatisch de vader van het kind en hoeft er niets aangetoond te worden.

Antwoord vraag 3: ja

Antwoord vraag 4: binnen 2 maanden gescheiden kan als alle partijen gewoon meewerken. Echter je vrouw kan het rekken totdat het kind er is en jij dus automatisch de vader bent.

• Anja

http://familierechtadvocaat.punt.nl/index.php#273152

hier kun je er wat over lezen…het schijnt dus dat je NIET automatisch het kind erkend als het ná de scheiding word geboren…

des te meer reden voor je vrouw om het tegen te houden vrees ik…

• Peter237

Dag allemaal

Dank voor de reacties.

Ik lees op de website van familierechtadvocaat.punt.nl inderdaad dat je niet automatisch juridisch de vader bent als het kind na de scheiding wordt geboren.

Klopt het dan toch dat een DNA test bij de rechter kan worden afgedwongen door mijn ex, om alsnog te bepalen wie juridisch de vader is? En hoe lang kan mijn vrouw de echtscheiding maximaal ´rekken´?

• Vierde kindje 4-10-2008

Mijn echtscheiding is in oktober vorig jaar ingediend. In april was er een uitspraak van de rechtbank dat we gescheiden waren. Toen tekende mijn ex niet. Dus de echtscheiding kon niet ingeschreven worden.

Er zou weer 3 maanden overheen gaan, voor we een eenzijdig verzoek konden indienen. Hij tekende toch ineens in mei. Maar al met al kan er een lange tijd overheen gaan, als een van de partijen niet meewerkt.

Mijn kindje is van mijn nieuwe partner. Als ik niet op tijd gescheiden was, had de baby de naam van mijn ex gekregen. We zouden nog na de geboorte een jaar hebben om aan te tonen wie de vader van de baby was. (Via DNA onderzoek)

• Anne-Mieke

Vraag 1: Ja, dat klopt. Uw ex heeft twee mogelijkheden. Zij kan de rechter verzoeken om gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, waarbij u (als u de verwekker blijkt te zijn) de wettelijke vader van het kind wordt met alle daarbij behorende rechten en plichten (o.a. onderhoudsplicht) Of zij kan een zogenaamde ‘vaderschapsactie’ starten, waarbij de rechter (als u de verwekker blijkt te zijn) alleen een bedrag aan alimentatie vaststelt zonder dat u de wettelijke vader wordt. Een vaderschapsactie heeft dus niet de andere gevolgen die het gerechtelijk vaststellen van het vaderschap en erkenning wel hebben.

U kunt uw medewerking aan een DNA-onderzoek weigeren, maar dan mag de rechter daaraan (voor u nadelige) conclusies verbinden.

Vraag 2: Een scheidingsprocedure duurt in de regel al minstens drie maanden, maar als uw partner tegenwerkt kan het wel meer dan een jaar duren.

Wordt het kind overigens nog binnen het huwelijk geboren dan kunt u via een advocaat bij de rechter een verzoek tot ontkenning van het vaderschap indienen. Dat kan echter alleen als blijkt dat u niet de biologische vader bent. Zowel de moeder, de vader als het kind zelf kunnen om deze reden het vaderschap ontkennen. Er moet dan wel aan een aantal andere voorwaarden worden voldaan.

• Peter237

Dag allemaal nog bedankt voor alle reacties.Vierde kindje 4-10-2008 schreef: