Hallo,
sorry dat ik je lastig val met een persoonlijke vraag…maar ik zit momenteel misschien in een gelijkaardige situatie.
Korte schets:
Mijn man is een “workaholic” die 's avonds afgepeigerd naar huis komt en dan doodop is.
Daarboven hebben we ook privé heel wat verdriet te verduren gehad (dierbaren die plots of na slepende ziekte stierven, een hyperactief kind, een faillissement, ons huis dat onteigend werd door de staat en nog veel meer… ) Vaak waren we dus te moe om dingen uit te praten of op te lossen.
Ondertussen heeft mijn man het gevoel dat hij verstikt wordt door het leven…
Ons huis dat niet afgeraakt, de drukte van de kids (13 en 11j), het werk dat hem over het hoofd gegroeid is en natuurlijk ook dingen die scheef zitten tussen hem en mij (en dan vooral in zijn hoofd…-)
Hij is nu 2 weken weg omdat hij “alles op een rijtje wil zetten” en wil uitzoeken wat hij nu zelf eigenlijk wil ín en van het leven en hoe hij de zaken gaat aanpakken. Hij zei al voor zijn vertrek dat hij me zal missen omdat ik zijn beste maatje ben, zijn steun en toeverlaat, omdat hij zich nog altijd fysiek aangetrokken voelt tot mij enz… Maar volgens hem is dit tóch niet (genoeg) graag zien en wil hij effe weg van álles…
Misschien komt hij terug, maar misschien dus ook niet…
We hebben 9 maanden aangemodderd samen in huis waarbij ik dingen probeerde te veranderen/verbeteren aan mezelf en onze leefsituatie en relatie. Hij daarentegen was te moe (leeg?), had er geen geloof noch vertrouwen meer in en hij is eigenlijk gewoon gebleven. Concreet betekende dit voor hem: blijven leven in de situatie waar hij genoeg van heeft (maar dat hij nota bene wel zelf mee gecreëerd heeft o.a. door zijn werkritme) en continu met zijn neus geduwd worden op alles waar hij genoeg van had/heeft. Uiteindelijk is de situatie zo op de spits gedreven dat hij niet anders kon dan er even “uitstappen” om rust te vinden (en hopelijk ook energie) om dan dus na te denken over wat hij wil en of hij me wel mist enz…
Daarom is hij dus 2 weken geleden vertrokken naar een huurhuis hier in de buurt… en starten we vanaf volgende week met “co-ouderschap”, als zijn huis wat ingericht is.
Ik probeer gewoon mezelf te zijn, maar is dat wel goed?
Hij heeft daardoor de voordelen van beide levens, hij is single, doet en laat wat hij wil, maar als hij nood heeft aan luisterend oor of andere dingen, dan weet hij me te vinden. Zelf mag ik geen initiatief nemen, want hij is diegene die wil gaan nadenken, ik mag alleen maar wachten tot hij beslist…:-(
Zou ik er beter aan doen om “koeler” te zijn, zodat hij besefffen zou wat hij zou missen als hij tóch beslist definitief te scheiden? Waar die ik goed aan…?
Eigenlijk wil ik hem alleen maar terug en liefst in een “verbeterde” versie…
Ik weet niet of dit enigzins te begrijpen valt voor jou en of er gelijkenis is met jullie situatie, maar ik voel me hier wel heel erg ongelukkig door.
Zelf ken ik ook geen mensen die een proefscheiding achter de rug hebben en of dit goed of slecht verloopt en hoé het uiteindelijk uitdraait…
Mag ik jou daarom vragen hoe dit bij jullie gegaan is uiteindelijk en hoe het met jullie nu gaat?
Alvast bedankt als je zou reageren,
groetjes,
Nans