Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mijn vrouw wil met kind naar buitenland

• Peter237

Dag allemaal

Ik en mijn vrouw willen scheiden. De situatie is niet meer te houden. We zijn in Nederland getrouwd. We hebben 1 kind. Echter, nu blijkt dat mijn vrouw zwanger is (ongeveer 4 weken zwanger). Ik woon mijn hele leven in Nederland, heb niet de nederlandse nationaliteit, maar ben EU onderdaan. MIjn vrouw heeft de braziliaanse nationaliteit. Ons kind is EU onderdaan en heeft ook de braziliaanse nationaliteit. Ik zit nog met een aantal vragen:

- Mijn vrouw wil met ons kind terug naar Brazilie. Ik heb liever niet dat het kind in Brazilie opgroeit. Kan een rechter afdwingen dat mijn vrouw definitief terug kan naar Brazilie, zonder mijn toestemming?

- Indien mijn vrouw terug mag naar Brazilie, hoe staat het met de alimentatie? Wordt deze aangepast aan de kosten van levensonderhoud in Brazilie?

• Anne-Mieke

Een rechter kan uw vrouw niet verbieden om naar Brazilië te verhuizen, maar hij kan haar wél verbieden jullie kind mee te nemen. In zo'n geval kan de rechter de verblijfplaats van het kind b.v. aan u toewijzen, maar dat moet u dan wel willen natuurlijk. U zult ook zélf het initiatief moeten nemen om te voorkomen dat uw vrouw het kind meeneemt naar Brazilië.

Alimentatie is afhankelijk van de behoefte en van uw draagkracht. Het is aan de rechter om te bepalen of de levensstandaard in Brazilië de behoefte van uw vrouw beperkt. Maar ook voor uw draagkracht kan het verschil uitmaken als uw kind in Brazilië woont. U kunt daardoor immers hoge kosten hebben m.b.t. de omgang tussen u en uw kind. Ook dat kan dus van invloed zijn op de alimentatie die u moet betalen. In dergelijke zaken beslist de rechter dan ook altijd naar de omstandigheden van het geval.