Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hertrouwen

• joda

wij zijn sinds 28 mei officieel gescheiden.

nu gaat mijn (ex) man volgend jaar opnieuw trouwen.

vervallen nu alle rechten van zijn eigen kinderen.

wij hadden een koopwoning, die is inmiddels verkocht en er was een flinke overwaarde.

• ria

Wat bedoel je met alle rechten van de eigen kinderen? Met betrekking tot wat?

Mogelijk bedoel je rechten bij eventueel overlijden? E.e.a. dient geregeld te worden bij de notaris in een testament. In zijn algemeenheid geldt: Ook al hertrouwt je ex, de kinderen blijven delen in de nalatenschap.

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, wordt de verkoopprijs minus de hypotheek 50/50 verdeeld. Beide partners delen dan ook 50/50 in de overwaarde.

• joda

met rechten bedoel ik inderdaad bij eventueel overlijden.

stel dat hij in gemeenschap van goederen gaat trouwen en er is verder geen testament opgemaakt.

hebben zijn eigen kinderen dan nog bepaalde rechten op diverse zaken, en dan bedoel ik bv. bepaalde aandenkens van hun vader en eventueel spaargeld.

ikzelf dacht nl dat dan alles naar zijn (nieuwe ) vrouw + haar kinderen gaat.

• Anne-Mieke

In dat geval krijgt de nieuwe echtgenote (dus niet haar kinderen) de gehele nalatenschap van je ex. Jouw kinderen houden wel recht op hun erfdeel, maar zij krijgen dat erfdeel dus niet meteen in handen. Bij overlijden van je ex wordt hun erfdeel n.l. omgerekend in geld (geen goederen dus!) en dat bedrag is pas opeisbaar als ook de nieuwe echtgenote (de langstlevende) overleden is. Jouw kinderen komen dus pas erfrechtelijk aan bod als zowel je ex als zijn nieuwe echtgenote zijn overleden.

Omdat hierdoor het gevaar ontstaat dat goederen via de nieuwe echtgenote bij de stieffamilie terechtkomen hebben jouw kinderen de mogelijkheid hun eigen positie te versterken. Zij kunnen (via de notaris) een beroep doen op een zogenaamd ‘wilsrecht’. Als de kinderen een wilsrecht inroepen, krijgen zij goederen in eigendom ter waarde van de vordering die zij hebben op de nieuwe echtgenote van je ex. Hoewel de kinderen dan eigenaar zijn, mag de echtgenote tijdens haar leven wél zelf de goederen blijven gebruiken. Dat noemen we ‘vruchtgebruik’.

Hebben je kinderen geen wilsrecht ingeroepen en blijkt na het overlijden van de nieuwe echtgenote dat zij alles van de nalatenschap van je ex heeft opgemaakt (dat mag ze n.l.) dan blijven je kinderen dus met lege handen achter.

En hebben je kinderen wél een wilsrecht ingeroepen, maar blijken de betreffende goederen na overlijden van de nieuwe echtgenote verdwenen te zijn, dan hebben je kinderen dus óók pech gehad.

• joda

beste anne-mieke

bedankt voor de zeer goede uitleg.

zal toch moeten gaan vragen aanj mijn ex of hij een testament wil laten opmaken zodat zijn kinderen toch nog een beetje recht hebben op bepaalde zaken.

• Anne-Mieke

Een testament geeft inderdaad de meeste zekerheid voor de kinderen. Succes!